Wat is voor de bealstingdienst een 'alleenstaande'?

Ik (25+) woon bij mijn moeder in, wordt zij dan nog als alleenstaande gezien? We zijn verder, zover ik kon achterhalen, geen toeslagpartners. En wat zijn de criteria voor een alleenstaande?

11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Je vraag is vaag maar ik ga m'n best doen.

Voor de inkomstenbelasting is er geen definitie voor alleenstaande. Er is alleen een definitie voor fiscaal partner. Hier zijn een aantal criteria voor opgesteld. Voldoe je niet aan de criteria, dan ben je geen fiscaal partner (en doe je dus alleen aangifte). (bron 1). Eén bijzonderheid bij die criteria is als je samen met een ouder leeft, dat je pas fiscaal partner bent als je het gehele jaar 27 of ouder bent.

Voor de toeslagen is er ook geen definitie van een alleenstaande. Er is wel definitie van een toeslagpartner. Let erop: hier zit een verschil tussen 2012 en 2013. In 2013 is de definitie toeslagpartner vrijwel gelijkgeschakeld aan de definitie van fiscaal partner. In 2012 gelden dezelfde voorwaarden als in 2013, plus dat u ook toeslagpartner kan zijn als u langer dan zes maanden op hetzelfde adres woont én dat u een gezamenlijke huishouding voert. Máár een uitzondering in 2012 daarop is dat als je met je ouders woont, dat je nooit toeslagpartner bent, ook al voldoe je aan de voorwaarden.

Dus:
Was je niet in heel 2012 27 of ouder, dan:
• Ben je nooit fiscaal partner
• Ben je nooit toeslagpartner

Was je in heel 2012 27 of ouder en zijn jullie samen eigenaar van de woning, dan:
• Ben je fiscaal partner
• Ben je nooit toeslagpartner

Was je in heel 2012 27 of ouder en zijn jullie niet samen eigenaar van de woning (of voldoen jullie niet aan de andere eisen van fiscaal partnerschap), dan:
• Ben je geen fiscaal partner
• Ben je geen toeslagpartner

Ben je niet in heel 2013 27 of ouder dan:
• Ben je nooit fiscaal partner
• Ben je nooit toeslagpartner

Ben je heel 2013 27 jaar of ouder en zijn jullie samen eigenaar van de woning, dan:
• Ben je heel 2013 fiscaal partner
• Ben je heel 2013 toeslagpartner

Anders:
• Ben je in heel 2013 geen fiscaal partner
• Ben je in heel 2013 geen toeslagpartner

Let op: bij huurtoeslag ben je wellicht geen toeslagpartner, maar bij huurtoeslag telt wel het inkomen van alle medebewoners die geen toeslagpartner zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Nielx schreef:
Eén bijzonderheid bij die criteria is als je samen met een ouder leeft, dat je pas fiscaal partner bent als je het gehele jaar 27 of ouder bent. Deze uitspraak is m.i. niet juist. In 2010 kon in de situatie van ouder - kind 27 jaar of ouder gekozen worden voor fiscaal partnerschap als er meer dan 6 maanden werd samengewoond. In 2011 was er geen keuze meer tussen wel of geen fiscaal partnerschap. Vanaf 2011 werden samenwonenden pas fiscaal partner als er aan 1 of meerdere van de hieronder staande criteria werd voldaan:
* een afgesloten samenlevingscontract of
* samen een kind of een kind van de ander erkend of
* samen partners in een pensioenregeling of
* samen eigenaar van de woning (hoofdverblijf) N.B: Wel of geen toeslagpartnerschap ouder / kind 27+ in 2011 was afhankelijk van de keuze die er voor de inkomstenbelasting in 2010 was gemaakt.
Keuze voor ja in 2010: wel toeslagpartners in 2011
Keuze voor nee: geen toeslagpartners in 2011
In 2012 gold bij ongewijzigde situatie:
* Wel toeslagpartner in 2011 - ook toeslagpartner in 2012.
* Geen toeslagpartner in 2011 - geen toeslagpartner in 2012.
.
Voor 2013 is er geen toeslagpartnerschap meer voor ouder - kind27+ als er niet aan 1 of meer van de hierbovenstaande criteria wordt voldaan. 27 jaar als criterium is dus niet meer van toepassing.
Het kan dus voorkomen dat er in 2012 nog wel sprake was van toeslagpartnerschap ouder - kind27+ (op grond van fiscale keuze 2010) die in 2013 komt te vervallen als er niet wordt voldaan aan 1 of meer van de bovenstaande criteria.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@fisbel: inderdaad, terechte aanvulling