Mag TNT-post je post openmaken?

Ik heb een uitnodiging voor een bijeenkomst van een instelling waar ik lid van ben ontvangen. Deze brief was echter reeds opengemaakt. TNT heeft hier een sticker opgeplakt waarop staat:
Na opening voor controle op de tarieftoepassing van gesloten drukwerken/monsters door TNT Post opnieuw gesloten.

Mag dat zomaar? Of het juiste tarief is gebruikt kan toch aan het gewicht worden bepaald?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Aangezien klaarblijkelijk de wijze van frankeren voor drukwerk is gebruikt, valt deze "brief" niet onder de brieven maar onder drukwerk. Was hij volledig gefrankeerd, dan zouden ze hem niet open mogen hebben gemaakt, maar hij is door de verzender opgegeven als drukwerk. Dit moet aan bepaalde eisen voldoen en 1 daarvan is dat de inhoud openbaar is, ofwel door de enveloppe open te houden, ofwel door geen enveloppe.

De afzender heeft echter een envelop dichtgeplakt en controle zonder de enveloppe te openen was niet mogelijk. De afzender heeft een berisping gehad van de TNT maar gezien de inhoud verder wel aan de juiste eisen voldeed is de post uit coulance alsnog bezorgd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja TNT heeft een aparte afdeling waar mensen zitten die post mogen openen, dit is echter wel onderheving aan strengen regels. Zij doen dit o.a. als post niet te bezorgen is, uit de inhoud proberen ze dan de ontvanger of verzender te halen zodat ze post toch kunnen verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
+ van Konijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval ging 't toch niet om 't verwerken? Dounja meldt niks over 't ontbreken van een adres.
Volgens mij mag dat -grondwettelijk gezien- niet.

Van wikipedia [een heel betrouwbare bron, ahum, zal even zoeken naar online grondwet...]

Uit de Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden:

1.Grondrechten

Artikel 13

* lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
* lid 2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.

Toegevoegd na 49 seconden:
ok, op wiki staat de grondwet zelf ook

Toegevoegd na 1 minuut:
en op parlement.com ook, zelfde hoofdstuk 1 / artikel 13
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedrijven betalen voor drukwerk in een open enveloppe een lager tarief. Dan moet de brief wel aan bepaalde eisen voldoen. In dat geval mag TNT-post de brief openen om dat te controleren. Een normale gesloten brief openen mag niet en levert een strafbaar feit op. Gewone brieven mogen alleen worden geopend door de politie met toestemming van de rechter-commissaris in het kader van een strafrechtelijk onderzoek.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op het misdrijf van het openen van brieven staat een jaar gevangenisstraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus in principe had deze brief niet geopend mogen worden. Niet dat het me echt wat kan schelen, want het is algemene informatie... Maar toch, wat kan ik er dan ook doen? Moet ik actie ondernemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze brief valt onder drukwerk en mag wel worden geopend. Zie het antwoord van hufkes. Overigens geldt het drukwerktarief met de eis van de open enveloppe alleen voor bedrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Douna klopt. De speciale afdeling doet alleen onderzoek bij post die niet te bestellen is, of als post (vaak door de sorteermachine) dermate beschadigd is dat ze het weer terugpuzzelen naar een brief. Deze wordt dan speciaal verpakt en zit er een sticker op met de reden.
Het ligt ingewikkelder dan anderen zeggen.
TNT mag geen post openmaken, dat is strafbaar. Als je aan de andere kant post als drukwerk verzend, damn mag je de enveloppe niet dichtplakken, want de TNT moet kunnen controleren of de verzender niet probeert de zaak te flessen. Jouw brief was dichtgeplakt en waarschijnlijk gefrankeerd als drukwerk, dan heeft de TNT jouw brief niet opengemaakt (was nl geen brief) maar heeft het ten onrechte dichtgeplakte drukwerk eerst moene openen om het te kunnen controleren. Daar hebben ze wel het recht toe,

Toegevoegd na 56 seconden:
@Hufkens: kruispost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de -1 niet terecht aangezien je hetzelfde zegt als Hufkes. +1 van mij ter compensatie.
Het tarief wordt niet enkel bepaald door het gewicht maar ook de inhoud en de vorm. Wat het gewicht betreft geldt de regel: hoe meer gewicht hoe meer porto.
Bij inhoud maakt men voor brieven een onderscheid tussen drukwerk en handgeschreven post. Drukwerk is om historische redenen goedkoper. Klaarblijkelijk heeft de Post in dit geval willen kijken of het zegeltje wel de juiste vlag is die de lading dekt.
Maar ook naar vorm wordt onderscheid gemaakt. Zonder enveloppe of met richt naar een ander tarief. En ook geldt dat indien de enveloppe niet door de brievenbus kan het als pakketje verzonden wordt. Het moet dan apart bezorgd worden.
Verder is er nog een verschil tussen aantekenen of niet, de wijze van vervoer (lucht of land sinds zeepost hier niet meer bestaat) en als het om bulk gaat of er sprake is van voorsortering op postcode.
En dat is vast nog niet alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. (Ik ben postbode). Tenzij een adres niet klopt en er staat geen retouradres op, dan proberen ze door de inhoud te achterhalen waar ie heen moet.

Ik vind dat van die sticker een beetje vreemd. Nog nooit van gehoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow, sorry, ik had het eerste antwoord niet gelezen. Die is precies hetzelfde als de mijne. Ik was meteen vurig aan het antwoorden geslagen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Konijn: misschien moet je het antwoord van Hufkes ook eens lezen. Ik vind dat een heel logische verklaring.
Snuffel
14 jaar geleden
Ja, sorry hoor. Ik zal voortaan eerst rustig lezen, maar werd enthousiast. Het zou maar zo kunnen dat het met de drukwerkregel te maken heeft. Klinkt niet vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niks hoor, ik dacht al dat je gewoon te enthousiast was. Geen slechte eigenschap hoor!!! ;-)