Erfenis uit de Dominicaanse republiek, veilig of niet?

Onze vader was samen met zijn dominicaanse vrouw in 2009 geëmigreerd naar de Dominicaanse Republiek. Op 10 oktober 2010 is hij vermoord. Nu blijkt dat zijn vrouw erachter heeft gezeten om al zijn geld te kunnen erven! Na ruim 2 jaar na zijn moord is er een dominicaanse advocaat die zegt dat hij ons wilt helpen met de hele gang van zaken en nu is mijn vraag moet ik daar op ingaan?Die advocaat heeft alles bevroren van mijn vaders zijn vrouw (die hij trouwens al ruim een jaar niet meer zag). Die advocaat wilt dat wij ergens voor gaan tekenen, zodat hij een rechtszaak kan aanspannen en nu zijn wij bang van als wij tekenen wij alles kwijt raken! Is er iemand die ons ook maar enig informatie kunnen geven van hoe wij dit moeten aanpakken?
Nu is er een Nederlandse vrouw die trouwens ook in de Dominicaanse Republiek woont die wilt bemiddelen tussen de advocaat en ons en die is speciaal naar Nederland gekomen om met ons te spreken!!
Het blijft allemaal een heel vaag iets!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje... Ik kan er geen antwoord op geven, wel een advies. Zoek in je regio een goede advocaat en vraag hem je te helpen. Een advocaat weet wat wel en wat niet kan. Ik zou zeker niets tekenen als je niet 100% zeker weet wat je tekent. Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op zij ruiken geld .
Maak duidelijke afspraken en zet alles op papier !

Antwoorden (3)

Zoals jezelf zegt ... het blijft erg vaag. Persoonlijk zou ik t niet doen tenzij je hier in NL echt goed hebt gecheckt waar je voor gaat tekenen. Hoe moeilijk ook ik zou t laten rusten. Maar het gast om jou verdriet over jou vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, voor dit soort situaties moet je ZELF een Nederlandse advocaat in de arm nemen als tussenpersoon want je loopt inderdaad een hele grote kans dat ze je neppen als je mensen neemt die contact zoeken met jou in plaats van andersom. Laat een Nederlandse advocaat eerst maar eens uitzoeken of wel kan wat die Dominicaanse advocaat roept dat hij gedaan heeft en wil gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik twijfel al ten zeerste of de Dominicaanse wet toestaat dat een moordenares erft. En of de kinderen geen reservataire erfgenamen zijn.
Zoek ook uit of ginder met notarissen gewerkt wordt om de erfenis in ontvangst te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blijkt dat nu die vrouw er achter zat maar niet duidelijk is of dat bewezen is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Dit vind ik een goed antwoord. Ik zou die lui uit de DR niet vertrouwen. Kennelijk willen ze erg graag. Zoek zelf een advocaat, in Nederland.
Om te weten hoe het erfrecht in de Dominicaanse Republiek werkt lijkt het me dat je toch een advocaat of jurist moet hebben die verstand heeft van het Dominicaanse recht. Dat kan anders zijn dan het Nederlandse recht. In Nederland zouden de vrouw en de kinderen ieder een gelijk deel erven, tenzij je aantoont dat de vrouw 'onwaardig' is om te erven, wat het geval is bij een bewezen moord. Dan erven alleen de kinderen. Hoe dit in een ander land werkt weet een Nederlandse advocaat niet. Maar zoals je het schetst klinkt het niet erg vertrouwd.

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met de Nederlandse ambassade in de Dominicaanse Republiek om te horen wat zij ervan vinden.