Bestaat er een maandelijkse boete in je energienota, als je al eens te laat betaald hebt?

Wij kennen mensen die, voor een huishouden van 2 personen, 5x zoveel betalen als gemiddeld. Ze hebben wel een aquarium, vaatwasser en een amerikaanse koelkast maar daarmee rekeninghoudend zit er nog zeker €50 speling in. Zou/mag een bedrijf als de nuon maandelijks iets meer inhouden als er in het verleden wat facturen later betaald zijn? Ik kan anders niet bedenken waar die €50 verschil zit

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50 euro is toch nooit 5x zoveel?
loginabcde
11 jaar geleden
dat is hetgeen ik overhoud na aftrek van de kosten van aquarium en andere (mog. bovengemiddeld verbruik zoals vaatwasser en Am. koelkast)

Antwoorden (1)

Nee, zoiets bestaat niet tenzij dat afgesproken is als een soort afbetaling maar dan is het dus geen boete.

Verder: stel dat ze teveel betalen dan krijgen ze dat terug als de tellergegevens worden doorgegeven (eens per jaar). Je kunt niet zomaar twee huishoudens vergelijken overigens.

Als je denkt dat ze ergens sluipverbruik hebben wat ze niet zien is de truc om alles uit te zetten, alle stekkers er uit te halen en dan te meten wat het energieverbruik is. Als je denkt dat dat te hoog is kun je per groep bekijken waar de energieslurper zit en die zo lokaliseren.