Kunnen gironummers ook uit 9 cijfers bestaan?

Ik sta op het punt om een query uit te voeren op de database van een klant, waarbij ik rekeningnummers moet updaten.
Er is mij verzekerd dat de rekeningnummers die in mijn aangeleverde sheet staan allemaal kloppen (dus voldoen aan de elfproef).

Nu meen ik me te herinneren dat gironummers vroeger nooit uit 9 cijfers zouden bestaan, zodat een nummer dat uit minder cijfers bestond automatisch een giro nummer was.
Bij een korte check op internet lees ik echter:
"Rekeningnummers van ING (voorheen Postbank) kunnen uit minder cijfers bestaan dan andere bankrekeningnummers."

Hieruit zou te concluderen zijn dat er dus ook gironummers zijn met 9 cijfers?

Mijn probleem is dat als het een gironummer is, een ander veld geupdate moet worden dan wanneer het een banknummer is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Gironummers komen *uitsluitend* van de voormalige Postbank. Gironummers bestonden uit maximaal 7 cijfers.

De Postbank is door ING overgenomen. De ING was echter al een "gewone" bank, die de gebruikelijke bankrekeningnummers hanteerde.

Bij de overname heeft ING ervoor gekozen de oude gironummers te handhaven. Daardoor zijn er bij de ING nu twee soorten rekeningnummers in gebruik: de "echte" bankrekeningnummers, met het formaat 000.00.00.000 (mag ook zonder de punten), en daarnaast de voormalige gironummers die uit maximaal 7 cijfers bestaan.

Conclusies:
--  Gironummers bestaan nog steeds uit maximaal 7 cijfers.
--  Bij de ING zijn zowel gironummers als traditionele bankrekeningnummers in gebruik.

Toegevoegd na 4 minuten:

Opmerking 1:
De "echte" bankrekeningnummers voldoen aan de 11-proef; girorekeningnummers niet, ook niet na de overname van Postbank door ING.

Opmerking 2:
De "echte" bankrekeningnummers bestonden vroeger uit 9 cijfers: 00.00.00.000. Sinds een jaar of twee is er echter een tiende cijfer bijgevoegd (000.00.00.000) omdat er behoefte was aan extra bankrekeningnummers.

Opmerking 3:
Sommige systemen accepteren alleen gironummers van 7 cijfers. Bij kortere gironummers dien je dan voorloopnullen te gebruiken.

Opmerking 4:
Soms zie je dat ook de negencijferige bankrekeningnummers van een voorloopnul worden voorzien om er een modern tiencijferig bankrekeningnummer van te maken.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, hier kan ik wat mee.
Ik kan er dus vanuit gaan dat nummers die op mijn lijstje uit 9 posities bestaan (waarvan het voorste nummer GEEN nul is) een banknummer is en dat de nummers met minder posities een gironummer.
Dank.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bijna correct. --  Voorloopnullen wegstrepen en dan negen of meer (!) cijfers over: bankrekeningnummer. Dit moet ook aan de elfproef voldoen.
--  Voorloopnullen wegstrepen en dan zeven of minder cijfers over: (voormalig) girorekeningnummer. Geen verdere controle mogelijk. Overigens zijn alle banken bezig met de overgang naar BIC-IBAN. Ik meen dat vanaf februari 2014 alle betalingsverkeer uitsluitend nog met BIC-IBAN kan plaatsvinden. Als jouw software onderhoudbaar moet zijn, houd je daar dus nu al rekening mee. Een IBAN heeft een eigen controlemechanisme. Of de elfproef ook blijft gelden voor toekomstige Nederlandse IBAN-nummers (eigenlijk: op het deel van het IBAN dat overeenkomt met het dan voormalige bankrekeningnummer), kan ik je niet vertellen. Maar los van de elfproef bevat een IBAN twee cijfers die worden berekend uit de overige karakters, en die er daarmee voor zorgen dat je de "syntax" van een IBAN kunt controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ben op de hoogte van het IBAN-verhaal, die software is al klaar, maar nu gaat het om iets dat ter plekke in de database gezet moet worden voor directe verdere verwerking.

Andere antwoorden (2)

Als elk cijfer, dus ook een nul een cijfer is dan beantwoordden ook oude Postbanknummers aan de 9 cijfers-eis. Gebruikelijk is namelijk dat er voorloopnullen in gebruik kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Controle rekeningnummers

Bij het samengaan van de ING bank en de Postbank bleven de Postbank rekeningnummers hetzelfde. Er zijn daarmee bankrekeningnummers van 9 cijfers die voldoen aan de elfproef, en van de Postbank afkomstige nummers ("gironummers") tussen de 1 en 7 cijfers lang zonder controlecijfer. Soms worden deze met voorloopnullen aangevuld tot 7 cijfers, bijvoorbeeld 0000001, of voorafgegaan door een hoofdletter P, bijvoorbeeld P1.

De oud-Postbanknummers bevatten geen controlecijfers en zijn dus in het geheel niet beveiligd tegen verschrijvingen. Om ondanks het ontbreken van een controlegetal fouten op te kunnen sporen, zou een naam/nummer controle uitgevoerd kunnen worden door de ING (benutting van redundantie voor controle). Volgens de nationale en internationale bankregels, expliciet vermeld in de kleine lettertjes van de overeenkomst tussen bank en rekeninghouder, zijn banken niet verplicht tot naam/nummer controle. Banken maken niet bekend in welke mate ze naam/nummer controle uitvoeren. Op 29 oktober 2009 kwam een geval in het nieuws waarbij iemand door het verwisselen van twee cijfers van een oud-Postbanknummer op een overschrijving 43 duizend euro stortte op een verkeerde rekening. Juristen buigen zich over de kwestie of de in de Wet op het financieel toezicht opgenomen zorgplicht ook niet inhoudt dat er een naam/nummer controle zou moeten uitgevoerd door de banken.

Aanbieders die grote hoeveelheden acceptgiro's aanmaken zijn verplicht de naam/nummer controle uit te voeren voordat de acceptgiro afgedrukt wordt. Bij het internetbankieren van ING wordt bij het opslaan van een overschrijving naar een gironummer de tenaamstelling getoond, bijvoorbeeld "-S RIJKS SCHATKIST S GRAVENHAGE" voor gironummer 1. Het tonen van de tenaamstelling zorgt voor een ander veiligheidsprobleem: vreemden kunnen een rekeningnummer aan een identiteit koppelen.
Bronnen: