Wat mag er op een particuliere factuur staan?

In ontwerp en ontwikkel websites en webshops op freelance basis.
Dit doe ik vaak voor bedrijven.
Ik sta niet meer ingeschreven bij de KvK omdat ik jaren geleden ergens een vaste baan heb gekregen.
Sinds November ben ik daar niet meer werkzaam en doe dus weer freelance opdrachten.
Door een traject bij het UWV kan ik mij niet weer inschrijven.
Ik heb dus ook geen BTW nummer.
Toch willen bedrijven een factuur en als particulier mag je een BTW facturen opmaken.
Ze kunnen de BTW niet terugvragen maar ik wil wel een factuur sturen met werkzaamheden en bedragen.
Wat zijn de regels over dit soort facturen? Want na veel Google'n is het mij nog steeds niet duidelijk.
Wat mag er wel en wat niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Extra:
Ik doe dit dus NIET fulltime, er zijn ook periodes van weken dat ik geen opdrachten doe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je MOET een KvK nummer en BTW nummer hebben, wil je BTW kunnen factureren en doorgeven. Heb je geen KvK of BTW nummer, dan kun je geen BTW op de factuur vermelden.

Voor bedrijven zijn, als je dus wel een KvK en BTW nummer hebt, dient op de factuur te staan:
- de factuurdatum;
- een uniek factuurnummer (nummer uw facturen doorlopend en opeenvolgend);
- uw btw-nummer;
- uw kvk-nummer;
- naam en adres van uw bedrijf;
- naam en adres van uw klant;
- een omschrijving, de hoeveelheid en de aard van het product of dienst die u heeft geleverd;
- de datum waarop de levering of dienst heeft plaatsgevonden of is voltooid, of de datum waarop een vooruitbetaling is gedaan als die anders is dan de factuurdatum;
- de prijs exclusief btw en inclusief btw;
- het te betalen bedrag aan btw.

Toegevoegd na 53 seconden:
En ook al doe je het niet fulltime, dat doet niet terzake; iemand die geen klanten heeft (door welke reden dan ook) is niet ineens meer verplicht een administratie of iets bij te houden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Even een andere toevoeging: vanaf 1 januari 2013 word de bijdrage van de KvK niet meer berekend, dan kun je beter vanaf die datum jezelf inschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen BTW dus. De rest staat bovenstaand wat je dan mag vermelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verkeer in dezelfde situatie en verstuur in dat geval een factuur en vermeld daarbij: btw 0%.
Wat reken jij trouwens voor het bouwen van een gemiddelde website? Ik moet er namelijk een hebben :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag zeker niet zomaar 0% btw vermelden. Dat mag alleen in bepaalde beroepsgroepen, zoals bij artsen of bij beroepsonderwijs. Je dient op de factuur te vermelden dat er geen BTW over de factuur is berekend. Het 0-tarief mag je daarin niet noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
XXY24, óók het BTW nummer van de klant moet tegenwoordig op de factuur staan. Als hij een BTW nummer heeft natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het BTW nummer van de klant moet alleen erbij staan bij internationale betalingen. Op nationaal niveau is dat niet van toepassing. Dat is net zo als je nu je IBAN op je factuur mag zeggen, terwijl het per 1 januari 2014 verplicht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onjuist. Ook bij nationale betalingen bij B2B moet het BTW nummer van de ontvanger (Degene die de goederen ontvangt) vermeld worden op de factuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je bron is...?
Er zijn voor jou als niet-ondernemende freelancer geen regels voor. In principe maak je een factuur op om het bedrijf de mogelijkheid te geven om hun administratie kloppend te krijgen. In beginsel zal je dus aan het bedrijf moeten vragen wat zij erop willen.

Bedrijven kunnen ervoor kiezen om betalingen aan freelancers die geen ondernemers zijn aan de belastingdienst door te geven met een zogenaamd IB 47 formulier. Dit is niet verplicht en niet ieder bedrijf doet dit. Als zij dit wel doen dan willen ze in ieder geval je BSN, je geboortedatum, de periode waarin je de werkzaamheden verricht hebt en een omschrijving van die werkzaamheden.

Let op: je schrijft dat je nu weer voor diverse personen en bedrijven websites wilt gaan maken. Als deze werkzaamheden regelmatig worden dan word je ondernemer voor de omzetbelasting. Dan moet je wel bij de belastingdienst een BTW-nummer opvragen. Je zal dan weer BTW-aangifte moeten doen.

Let er ook op: als bedrijven de uitbetalingen doorgeven aan de Belastingdienst dan moet je ook rekening houden met de gevolgen voor je uitkering bij het UWV. Het is wellicht handig om nu van tevoren met je contactpersoon daar te overleggen over hoe jullie hier mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BTW ondernemer zijn is geen keuze. Zoek maar op de site van de Belastingdienst "Wanneer ben je BTW ondernemer". Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet ben je verplicht. KvK nummer heeft daar niets mee te maken.

Wel kun je verzoeken om vrijstelling. Dit kan als je minder dan 1345 per jaar hoeft af te dragen.