Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk water koken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal on-topic, maar zijdelings: Zo bespaar je bij het koken van een ei: zet het gas uit, als het water aan de kook is. het ei kookt dan vanzelf in wat langere tijd.

Het beste antwoord

de goedkoopste manier is op een rocketstove. zoek maar eens op google. met een paar twijgjes en stokjes heb je het zo aan de kook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zoek 2 vuurstenen en een hoop droog hout en wat zwervend oud papier of stro. Ik neem aan dat je al een pan met water hebt.

Leg het stro/papier onderop en leg er takjes bovenop, met de vuurstenen steek je het aan. Voeg de takjes toe als het vuur groter wordt. Als het vuur goed gaat hang je je pan met water er boven en laat het koken. Voeg steeds takken toe als het vuur afneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Briljant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig antwoord en dito uitleg! ;-) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaaa....het kookt.....duurt even maar dan heb je ook wat...........wel een enorme zooi in mijn keuken zeg.....;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keuken? Wie heeft het over een keuken? Gewoon in de woonkamer, hoef je niet meer duur te stoken ook.
Petfles pakken, ventiel van fietsband door kurk heendoen. Voorts petfles voor de helft vullen met water. Dan kurk met ventiel op fles doen. Hierna kurk onlosmakelijk vastmaken met fles, gebruik hiervoor: duct-tape, palestijnenhandboeien en/of spanband. Fietspomp aansluiten, in handen spugen en blijven pompen tot water kookt.

Variant: kurk niet onlosmakelijk vastmaken en petfles vertikaal zetten (gebruik als steunen 3 flinke boeken). Voorts pompen... Doe dit wel buiten want met een Coca-Cola fles van 2 liter gaat die fles echt een heel roteind de lucht in (gemeten daaltijd: 30 sec+).

In beide gevallen is het kokend water niet verder meer te gebruiken, maar dat stond niet in de vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn palestijnenhandboeien ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tieraps denk ik nelly...
Als je een gasfornuis hebt: op gas, met precies die hoeveelheid water die je nodig hebt en een deksel op de pan.

Als je electrisch kookt kan de waterkoker voordeliger zijn maar dat ligt wel aan het verbruik van de waterkoker (zie bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plaats een keteltje water op je verwarmingstoestel, CV-radiator of kachel of wat dan ook. Laat het zo enkele uren staan, zodat je water lauw is. Dat is al heel wat energie gespaard omdat je niet meer van koud water vertrekt. Giet het dan in een snelkookpan (drukpan), sluit het deksel goed en zet het op het kookvuur. Je water zal héél snel en héél goedkoop koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat nou als je gelijk in een hoge drukpan begint en deze op de kachel zet?
Je kan natuurlijk wel op die prehistorische manieren water koken
want dat is dan de goedkoopste manier
Maar als jij even een kopje thee wil drinken dan wil je dat
waarschijnlijk in een korte tijd klaar hebben
Dan is het beste om een waterkoker te nemen
maar warm alleen de hoeveelheid water die je nodig heb
dan gebruik je het minste energie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een gasfornuis hebt is een fluitketel toch echt goedkoper hoor.