Moet je over een erfenis behalve erfbelasting ook nog inkomstenbelasting betalen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het kan zijn van wel ja. Dat is afhankelijk van een aantal dingen.

"Het geld dat u ontvangen hebt na een erfenis wordt tot uw vermogen gerekend. Het valt daarmee in box 3 van de inkomstenbelasting. Maar let op: over het geld dat u ontvangt moet mogelijk eerst erfbelasting (voorheen successierecht) worden betaald. In verschillende situaties hoeft geen erfbelasting betaald te worden. Of u erfbelasting moet betalen hangt af van de waarde van uw verkrijging uit de nalatenschap en van uw relatie tot de overledene (bijvoorbeeld of u wel of geen familie bent)".

http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=waar+een+wanneer+erfenis+opgeven+inkomsten+belasting

"De erfbelasting is een schuld die mag worden afgetrokken in box 3. En deze is pas definitief bekend als de aangifte inkomstenbelasting van de overledene definitief is. Dat is lastig en zal, als het overlijden plaatsvindt in het laatste deel van het jaar, noodzaken tot het vragen van uitstel voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting".

http://www.soest-acc.nl/actueel/2011-januari/heffingsrente-over-erfbelasting.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee je betaald erfbelasting en geen inkomstenbelasting. Als het vermogen wat je erf groot is betaal je het volgend jaar wel weer vermogens belasting.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna, vermogensrendementsheffing, oftewel belasting over het inkomen wat je uit het vermogen hebt. Box 3.
Doordat er vrijstellingen zijn, waarvan de hoogte afhankelijk van de mate hoe dichtbij of veraf de (bloed)verwantschap is, hoef je niet over je hele erfenis erfbelasting te betalen.

Inderdaad moet je in box 3 inkomstrenbelasting in de vorm van vermogensrendementsheffing betalen over de bezittingen minus de schulden.

Je moet niet pas aangifte doen over de bedragen die je hebt ontvangen maar al eerder zodra je er recht hebt. Dus meteen bij overlijden van de erflater. Dan zijn het geen banktegoeden maar vorderingen, maar dat maakt voor de berekening van de vermogenrendementheffing niet uit. Het blijft 1,2 % van bezittingen minus schulden.

Als de erflater bij voorbeeld eind december 2011 is overleden dan moet je over de hoogte van erfenis in de aangifte per 1 januari 2012 over 2012 begin 2013 aangifte doen.

Als de erflater bij voorbeeld begin januari 2012 is overleden dan moet je over de hoogte van erfenis in de aangifte per 1 januari 2013 over 2013 begin 2014 aangifte doen.