Hoe kan ik het beste mijn postzegelverzameling laten schatten de waarde daarvan om hem te koop aan te bieden? Hoe werkt dit met taxateurs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een handelaar is die je verzameling zou willen kopen biedt hij je veel minder dan de cataloguswaarde:
- hij wil er op verdienen
- hij verwacht niet dat hij alle zegels (tegen marktwaarde) zal verkopen. Een goede taxateur zal een een geschatte marktwaarde kunnen geven, maar ook een schatting wat jij zal kunnen vangen als je de hele boel in een keer verkoopt (aan een handelaar). De zegeltjes stuk voor stuk op marktplaats zetten levert theoretisch het meeste op, maar in de praktijk?

Het beste antwoord

Je kunt je postzegelverzameling laten taxeren, met een officieel taxatierapport. Dat kan b.v. bij de Nederlandse Postzegelveiling in Weesp. Maar dat gaat je geld kosten. Een percentage van de waarde met een bepaald minimum van b.v. 100 Euro. Zoiets kun je overwegen als je b.v. een taxatierapport nodig hebt voor de verzekering.

Het kan ook gratis. Ga naar een postzegelveiling (of liefst 2 verschillende) met je verzameling onder je arm, en laat je adviseren. (wel eerst een afspraak maken). Vraag of het zin heeft om je verzameling te veilen, en of ze iets kunnen zeggen over de opbrengst. Als 2 veilinghuizen onafhankelijk van elkaar een prognose van de opbrengst van 500 Euro geven, dan zal dat ongeveer de marktwaarde zijn. Zo’n advies is gratis en vrijblijvend, en je kunt er ook op wachten.

Hier 3 links (er zijn er veel meer; kijk op Google)

http://www.npv.nl/
Weesp
http://www.vandieten.nl/
Roermond en Den Haag
http://www.pzv-friesland.nl/
Leeuwarden

Verwacht er niet te veel van. Zelfs als je een topverzameling hebt, dan is het nog maar de vraag of je de waarde kunt verzliveren. De vraag naar postzegels is uiterst klein. Bovendien is het nòg lastiger om een (bijna) complete verzameling te verkopen. Als het geen Nederland/Overzee is, dan zijn de kansen helemaal nihil.

Je kunt overwegen om je zegels los te gaan verkopen. Maar dat is verschrikkelijk veel werk, en geeft ook veel gedoe. Zeker als je in dat laatste geen zin hebt, of er geen tijd voor hebt, raad ik je aan om je verzameling nu niet te verkopen, of je moet zeer dringend om wat geld verlegen zitten. Waarschijnlijk zul je na een bezoekje aan een veilinghuis tot dezelfde conclusie komen.

Mocht je echt om geld verlegen zitten, laat dan je postzegels achter bij een veilinghuis, neem de gok en laat de boel veilen. De opbrengst zal tegenvallen, maar je hebt wat geld en je bent je verzameling kwijt. Stel eventueel in overleg een minimumprijs vast. In dat geval wordt je verzameling niet geveild bij een te laag bod. Je betaalt dan wel veiling- of administratiekosten.
Succes!