Wat zijn de rechten van de verloofde bij een overlijden m.b.t bv pensioen?

Een vriendin van mijn moeder wilde weer hertrouwen met de man waarvan ze eerder gescheiden was. Verdrietig genoeg kwam deze man eer gister te overlijden. Wat zijn precies de rechten van iemand die verloofd is terwijl de aanstaande plotsklap komt te overlijden m.b.t een eventuele erfenis en het pensioen?

MVG

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woonde ze al samen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pensioen is sowieso alleen over de jaren dat ze partners waren. Stel ze woonde 1 jaar officieel samen dan kan ze alleen voor één jaar pensioen krijgen.

Antwoorden (2)

Als er geen testament is heeft ze geen enkel recht.
ronron1212
11 jaar geleden
Bij de eerdere scheiding is, als het goed is, er door de advocaten voor gezorgd dat er een pensioenverdeling is. Ze krijgt dan bij haar 65e jaar (of daaromtrent' naast AOW ouderdomspensioen.
Voorts krijgt ze tot de datum van het ouderdomspensioen nabestaandenpensioen berekend t/m het moment van scheiding.
Als ze gedurende de recente situatie een samenlevingsovereenkomst hadden gesloten met haar beoogde man en er een testament is opgemaakt kan ze daaruit mogelijk rechten ontlenen. Automatisch gaat dat niet. Verloofd zijn heeft op zich geen juridische gevolgen.

NB In bij voorbeeld Frankrijk kan een vrouw wanneer ze zwanger is op het moment van het overlijden van haar toekomstige echtgenoot `postuum`huwen met toestemming van de overheid.