Wat gebeurt er met openstaande rekeningen van een overledene?

Drie dagen geleden is mijn broer overleden. Vandaag kregen we post van vier achterstallige rekeningen. Die rekeningen zijn erg hoog opgelopen wat dus betekend dat mijn ouders en/of ik die niet kunnen betalen. Moeten die rekeningen betaalt worden door mijn ouders? Of vervallen die rekeningen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Ten eerste gecondoleerd met het verlies van je broer, Sterkte!

Een nalatenschap bestaat uit 2 delen. Het actief en het passief.

Het actief omvat alle goederen (zowel de onroerende als de roerende) van de overledene.

Het passief omvat alle schulden.

Indien het passief groter is dan het actief, en er bijgevolg meer schulden zijn dan goederen, dan erf je als erfgenaam de schulden.

Indien je de erfenis hebt aanvaard, ben je verplicht om naast de baten ook de schulden te aanvaarden. Enkel de baten aanvaarden, en de schulden verwerpen is niet mogelijk.

Indien je onzeker bent over wat er in de nalatenschap zit, kan je aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Bij het aanvaarden van een nalatenschap met veel schulden, dien je zelf de schulden verder af te lossen.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.successie-online.be/veelgestelde_vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gecondoleerd, sterkte met jullie verlies.

Voor wat betreft je vraag of jullie de openstaande rekeningen moeten betalen. Dat ligt eraan of, en zo ja hoe, je de erfenis aanvaardt. Je kunt een nalatenschap op 2 manieren accepteren, zuiver of beneficiair. Via de link worden de verschillen toegelicht voor als je het precies wil nalezen. In dit geval adviseer ik om beneficiair te aanvaarden:

"Beneficiair: dat wil zeggen: het bezit wordt verkocht en de schuldeisers worden zoveel mogelijk voldaan uit de opbrengsten. Is er een tekort aan opbrengsten dan hoeft de erfgenaam het tekort niet uit eigen middelen aan te vullen. Wordt er door de erfgenamen tijdens de afwikkeling van de nalatenschap spullen uit de erfenis ontrokken, dan wordt er vanuit gegaan dat de erfenis alsnog zuiver wordt aanvaard, wees daar dus voorzichtig mee."

Bespreek dit in ieder geval met een notaris. Een eerste gesprek met een notaris zou gratis moeten zijn, daarna kun je altijd nog besluiten wat je wil doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gecondoleerd met het verlies van je broer en jullie zoon.

Aanvullend op het hiervoor al genoemde omtrent het aanvaarden van de erfenis, dat doe je, zonder dat je het weet. Bijvoorbeeld door zaken te gaan regelen, zoals wellicht nu met de schulden.

Doe even helemaal niets, ga ook niet in zijn huis, mocht dat er zijn of andere zaken namens hem doen. Zoek eerst alles goed uit, voordat jullie, zeker als de schulden hoog zijn, die toch blijken te hebben ge-aanvaard zonder dat je dat in de gaten had.