Is er ook een tijd geweest dat er niet werd bezuinigd door de Nederlandse regering?

Ik ben van 94 en ik kan me niet zo snel een jaar heugen dat er niet werd bezuinigd. Of ik word vroeg dement?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een tijd geweest dat de sociale voorzieningen in ons land op een hoog peil stonden en er veel gemakkelijker geld werd uitgegeven. Je kunt je het nu niet meer voorstellen, maar er was een tijd dat je, eenmaal afgekeurd, tot je pensioen in de WAO kon blijven tegen 70% van het laatstverdiende loon. Dat dit tot veel misbruik heeft geleid, zal ook wel duidelijk zijn.
Zo was er ook een tijd dat iedereen die beneden een bepaald salaris verdiende verzekerd was voor gezondheidskosten door de Ziekenfondswet. Tegen een veel lager bedrag dan nu (zelfs rekening houdend met de inflatie).
Er is een tijd geweest dat de militaire dienstplicht nog bestond. Duizenden militairen konden toen nog uit de belastingpot worden betaald.

Mijn conclusie (ik ben van '63): er is een tijd geweest dat de overheid gemakkelijker geld uitgaf dan nu.

Een verstandige regering doet zuinig aan in tijden dat het goed gaat. Dan worden reserves gecreëerd voor tijden dat het minder goed gaat en hoeft er niet zo hardhandig te worden ingegrepen. Maar zo werkt het in de praktijk vaak niet: als 'men' weet dat er geld is, wordt ook verwacht dat het wordt uitgegeven.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een regering ziet zich altijd geplaatst voor nieuwe problemen en dus moet daar geld voor worden uitgetrokken en daar waren de belastingopbrengsten dan niet toereikend voor en dus kwam er dan weer staatsschuld (bij) en dus moest er weer ergens op bezuinigd worden.
Na 1974 begon de staatsschuld zelfs flink te stijgen en moest er dus nog meer worden bezuinigd.
Ik kan me niet voorstellen dat het ooit anders is geweest.
Hieronder enige links die wat inzicht verschaffen: