Hoe kan ik mijn geld terugvorderen van familie?

Deze persoon heeft meer dan een half jaar geld bestemd voor zorgpremie en kostgeld aangenomen van mij met de bedoeling om dit te gebruiken voor mijn zorgverzekering en om de huur en g/w/l te betalen. Nu ik weer op eigen benen sta krijg ik een brief dat de instantie het geld nooit heeft ontvangen en ik nu een x bedrag inclusief belachelijk hoge incassokosten moet gaan terugbetalen. In eerste instantie heb ik contact met deze persoon gezocht en om uitleg gevraagd. Deze geeft aan het geld voor zichzelf nodig te hebben gehad (helaas niet op papier staan) om rond te kunnen komen. Daarna begon de persoon in kwestie zielig te doen en te vertellen dat hij/zij het geld via de schuldsanering zou laten af betalen, ik moest dan alle gegevens aan hem/haar doorgeven. (wel op papier) Uiteraard heb ik hier geen vertrouwen in en gevraagd welke gegevens er nodig zijn en ik deze dan doorgeef aan zijn/haar schuldsanering. Hierop werd de persoon in kwestie kwaad en wenst geen contact meer met mij. Vervolgens heb ik op papier laten weten dat ik deze persoon tot uiterlijk morgen geef om alle gegevens kenbaar te maken zodat ik deze door kan geven aan de schuldsanering van hem/haar en het op deze manier op te lossen.

Goed het is een hele uitleg maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, want het Juridisch Loket is telefonisch constant in gesprek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben bang dat dat niet gaat lukken.
Je hebt niks op papier staan en het is geen officieel instantie.
Te gek voor woorden dat je belazerd bent en hoop dat je er uit kunt komen. Maar juridisch heb je geen poot om op te staan.
Suc6.

Antwoorden (1)

Via het traject van de schuldsanering sta je aan het laatste eind, als je daar al in meegenomen wordt. Omdat er geen officiële akte van het gegeven bedrag is opgemaakt, zal de SHV jouw vordering niet meenemen. Die zul je onderling moeten regelen in hun ogen, en zie wat je daar al aan hebt gedaan.

Het enige wat jou volgens mij rest is zelf je eigen zaken gaan regelen. En als je al zes maanden geen zorgpremie hebt betaald, zit je al in een ander traject waar je ook nog eens meer premie moet afdragen.

Ga zelf het gesprek met je schuldeisers aan. Hoe zwaar weegt het kostgeld? Is dit echt huur? Want met GLW, huur en ziektekosten scoor je drie uit drie op de crisismomenten, zeker met deze achterstand. Ga desnoods zelf ook naar de afdeling SHV in jouw gemeente en luister naar wat zij kunnen betekenen voor je.

Vreselijke situatie en ik wens je dan ook veel sterkte.