Kan ik BTW terug vragen van aankopen in Duitsland?

Beste,
Ik sta ingeschreven bij de KVK en doe ieder kwartaal BTW aangifte.

Nu heb ik een nieuwe laptop nodig. Normaal koop ik deze BTW vrij in Duitsland. Dan ga ik daar naar een Media Markt (6 min rijden), neem mijn KVK en BTWnr mee en betaal bij de kassa slechts het bedrag zonder Duitse BTW.

Nu wil ik dit product bij een webshop kopen, maar daar moet je toch het volle bedrag betalen. Kan ik dan de BTW alsnog terug krijgen via een manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (2)

Dat kan, als je tenminste voldoet aan onderstaande voorwaarden:

U kunt btw terugvragen uit een EU-land als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
U hoeft in het EU-land waar u btw terugvraagt, geen btw-aangifte te doen. Doet u dat wel? Dan kunt u de btw daar als voorbelasting aftrekken.
U gebruikt de goederen en diensten voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten.
U hebt geen verklaring van hoedanigheid meer nodig.

Voor meer informatie verwijs ik naar de bron, maar misschien kun je hier al mee vooruit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen de EU is de hoofdregel dat bij de verkoop van goederen of diensten de BTW geheven wordt in het land van de ontvanger. Er zijn een hoop uitzonderingen op die regel, maar het kopen van die laptop is er niet een van.

Wat er waarschijnlijk gebeurt als u naar de media markt gaat is dat de BTW naar u verlegd wordt. U hoeft dan inderdaad de Duitse BTW niet te betalen, maar u geeft de aankoop wel aan op uw aangifte omzetbelasting. Dit doet u in vak 4b. U moet dan zelf berekenen hoeveel BTW u in Nederland erover had moeten betalen. Deze kan u vervolgens weer als voorbelasting aftrekken.

Dit is zeer waarschijnlijk wat de Mediamarkt ook gedaan heeft, hoewel ik twijfels heb of dit wel helemaal correct is geweest, want de laptop is immers in Duitsland afgeleverd en niet in Nederland. Maar dat terzijde.

U kunt dus in dit geval het beste de webwinkelier mailen om te vragen of hij of zij een factuur kan sturen waarbij de BTW naar u verlegd is. Hiervoor heeft de winkelier uw BTW-nummer en uw adresgegevens nodig.

Succes!