schulden, hoe kunnen ze een "normaal" leven lijden zonder continu achterom te moeten kijken...?

Een vriendin en haar vriend zitten nogal in een lastige situatie. en ik hoop dat iemand advies kan geven. Ik zal eerst bij haar vriend beginnen.

Door persoonlijke en financiële problemen moest hij 2 jaar geleden noodgedwongen stoppen met zijn bedrijf. hij werd zijn huis uitgezet en een uitkering kreeg hij niet. hij heeft zich bij de regionale sociale dienst aangemeld, maar daar kom je niet zomaar in. dit aanvragen dat aanvragen en als je geen werk hebt is het ook zinloos. er word bij allerlei instanties gezegd: je bent ondernemer geweest zoek het maar uit. dit is ook letterlijk zo gezegd bij de belastingdienst. hij heeft loonbeslag. dan bestaat er nog beslag vrije voet, geld wat ze moeten overlaten om te overleven, de schuldeisers hebben daar lak aan... momenteel staat hij nergens ingeschreven maar sinds kort heeft hij wel een nieuwe baan op basis van een 0 uren contract. geen familie

haar kant :

Zij heeft ook een eigen bedrijf gehad, dit jaar ook noodgedwongen moeten beëindigen en ook zei blijf met een flinke schuld zitten, 1 voordeel voor haar is dat ze het op een "normale "manier kan afhandelen met de organisatie waar ze mee samen werkte.

nu de vraag. hoe kunnen ze weer een normaal leven opbouwen? het liefste willen ze dat hij zich bij haar laat inschrijven, maar ze zijn bang dat de schuldeisers alles weghalen... is het mogelijk als ze gaan trouwen dat alles op 1 grote stapel komt, en ze er met 3 jaar vanaf zijn ?

sorry voor als het nogal onduidelijk is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zorg in ieder geval dat je niet nog meer schulden maakt. Neem contact op met een vrijwillige schuldhulpverlening en vraag daar
om hulp. Daar worden alle schulden in kaart gebracht en samen met jou besproken wat er aan te doen valt. Vaak worden er met
de schuldeisers afbetalingsregelingen afgesproken.
Als de schuld te groot is en niet met het huidige inkomen betaald kan worden, kan er een voorstel worden gedaan aan de
schuldeisers. Gaan die daar mee akkoord, dan gaat u maandelijks een vastbedrag betalen drie jaar lang. De rest van het
openstaande bedrag wordt dan kwijtgescholden. Het zullen geen gemakkelijke drie jaren zijn, u zult moeten leven van een
maandelijks bedrag dat nog onder het minimum inkomen ligt.
Een andere mogelijkheid is de
gemeentelijke kredietbank, die alle schulden voor u betaald, waarna u de bank met
een maandelijksbedrag gaat terug betalen, inclusief rente, ook weer voor de komende drie jaar.
In alle bovenstaande gevallen bent u van uw schuld af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Samenwonen in deze situatie is geen goed idee, schulden leggen een enorme druk op de relatie, is vaak de oorzaak van een breuk in de relatie en leveren veel spanning op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd je niet teveel vast aan die 3 jaar, dat komt veel voor maar zeker geen garantie.
Langer is bij veel schulden zeker mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, je kunt ook afspraken maken die 5 jaar lopen of nog langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook contact opgenomen met vrijwillige schuldhulpverlening?
www.wegwijzerloket.nl/page/pag_view.asp?pag_id=23813
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 jaar is de termijn voor echte minima, die op hun bijstandsuitkering of minder gekort moeten worden. Voor mensen met iets meer middelen kan het best 5 of 10 of 15 jaar zijn, ALS ze al voor schuldsanering in aanmerking komen. En anders moet je inderdaad zelf dat stokje oppakken : afspraken maken met schuldeisers.
Ik ga er vanuit dat de schulden problematisch zijn, dat wil zeggen dat ze niet in drie jaar afbetaald kunnen worden.

Op dat moment is de enige manier om eruit te komen om op weg te gaan naar een schuldsaneringstraject via de gemeentelijke kredietbank, met de wettelijke schuldsanering als vangnet.

De gemeentelijke kredietbank kan alleen aan de slag als er aan twee eisen voldaan is:
• Er is sprake van een stabiel inkomen
• De inkomsten en uitgaven zijn in balans: dat wil zeggen dat er niet meer uitgegeven wordt aan 'gewone' uitgaven dan dat er binnenkomt.

Er geldt ook dat veel gemeentelijke kredietbanken geen diensten aanbieden aan ondernemers. Uit het verhaal blijkt dat geen van beide personen nog ondernemer zijn.

Voor beiden geldt dat iedere poging tot het oplossen van de schulden begint en eindigt met het vinden van een baan. Daarbij moet ik wel aanmerken dat het hebben van een 0-urencontract op zich niet stabiel genoeg is, tenzij er redenen zijn om aan te nemen dat er genoeg inkomsten zullen blijven.

Vervolgens moet ieder persoon voor zich naar de gemeentelijke kredietbank om daar een verzoek te doen om in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening. Daarbij is het van belang dat er een goed en recent overzicht van alle schulden is, en ook dat de inkomsten en uitgaven in balans zijn. Dat wil zeggen: de woning, de energie en water, de zorgverzekering en de boodschappen kunnen betaald worden.

Er moet een hoop voorwerk gedaan worden om de schuldhulp op gang te brengen. Vaak kan dit voortraject bij de gemeente, maar sommige gemeenten doen lastig als het gaat om het helpen van oud-ondernemers. Als alternatief zijn er in veel gemeenten vrijwilligersorganisaties actief die ondersteuning bieden bij het balanceren van het budget en het voorbereiden van de aanvraag. Zoek eens op de term 'thuisadministratie'.

Trouwen is een slecht idee. Als er niet middels huwelijkse voorwaarden volledige uitsluiting van vermogen is geregeld dan komen de schulden op beider namen. Dat maakt ook de toegang tot de wettelijke schuldsanering (WSNP) moeilijker, want dan moeten beide partners aan de voorwaarden zoals goede trouw voldoen.

Tot slot: blijf ver weg van particuliere organisaties die schuldhulpverlening aanbieden. Dit is illegaal en je wordt er meestal niet door geholpen. Alleen gemeenten, advocaten en bewindvoerders WSNP mogen dit doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plus voor het hele verhaal, en eigenlijk nog eentje extra voor de laatste, belangrijke, zin. Dat kost vaak meer dan het oplevert.
Een goede optie voor beiden, onafhankelijk van elkaar is de WSNP. Wettelijke Schuldsanering Nederlandse Particulieren. Je staat drie jaar onder bewind en leeft van zeer weinig leefgeld. Hierna begin je met een schone lei.
Veel meer opties zijn er niet tenzij je jaren en jaren in de 'gewone' schuldsanering wil blijven. Het is flink op een houtje bijten. De Kredietbank kan je hier alle mogelijkheden over inlichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NP staat her gewoon voor Natuurlijke Personen, hoor. (Geen bedrijven dus).
mijn eigen ervaring is niet 3 of 4 jaar, nee meer dan 6 jaar al en vorig jaar werd mij verteld: nog 2,5 jaar...

maar dat is nu weer veranderd (een paar foutjes als mij veel te lang laten betalen en dan van zowel de soc.dienst als van de belasting geld terugkrijgen!)
als alles gaat zoals nu afgesproken is zal ik voor het eind van het jaar met de kredietbank klaar zijn!!!
en daarna NOOIT MEER als het aan mij ligt... !

zoek afzonderlijk, dus zelfstandig hulp bij de kredietbank. daarna als een en ander op poten staat, zoek hulp bij MAATSCHAPPELIJK WERK, je hebt iemand nodig die echt iets voor je wil doen!

informeer wat de consequenties zijn van eventueel gaan samenwonen en denk er goed bij na, relaties worden zelden sterker tijdens probleem tijden,