Waarom moet Nederland gaan begroten op 3% en niet realiseren op 3%?

Volgens mij is het zo dat 9 van de 10 begrotingen overschrijden, zeker met steeds nieuwe maatregelen.
Mij is ook niet duidelijk of -volgens de huidige regels- een land een "3%-begroting" of een "goedgekeurde 3%-begroting" moet hebben.

Toegevoegd na 11 minuten:
Belangrijke reden voor alle bezuinigingen (BTW 21%, studiefinanciering/leenstelsel, hogere assurantiebelasting etc.etc.) is dat Nederland niet meer dan 3% mag (van Europa) uitgeven van wat er binnenkomt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat je niet weet wat je gaat realiseren en er altijd onverwachte mee- en tegenvallers zijn kun je juist aan het resultaat van tevoren geen eisen stellen, wel aan de begroting (het verwachte resultaat).
Dus het is de bedoeling te gaan realiseren op 3%, daar begroten we op. Of we het halen? Dat kunnen we achteraf past vaststellen.
Als de begroting moet goedgekeurd worden moet hij binnen de 3% blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een begroting probeer je in te schatten hoe de kosten en opbrengsten er uit zullen zien. Blijkt gedurende het jaar de bepaalde kosten of inkomsten uit de pas lopen kun proberen om daarop te sturen entoch binnen de gestelde normen te blijven.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal correct. Als je iets opstelt waarbij je een inschatting maakt van kosten en opbrengsten, dan maak je een prognose. De begroting is een opdracht en is dus een stuk strikter van aard.
ronron1212
11 jaar geleden
jeroenla het is geen jaarrekening maar een begroting en net als een prognose is en blijft het een inschatting.
ronron1212
11 jaar geleden
Budgetten zijn een opdracht die zijn taakstellend.
Een begroting is een instrument met een aantal aspecten. Het is een middel tot machtiging (als er X begroot is, mag je dus ook X uitgeven), het is een rapportage tool (namelijk als benchmark om de realisatie tegen te vergelijken en het is een TAAKSTELLING.

Door te zeggen dat je 3% moet begroten, zeg je dus ook dat je 3% moet gaan realiseren.

Of dit lukt, dat weet je echter pas achteraf.