Mag ik foto's,uit de krant , bv het Ad, plaatsen,op Facebook? I.v.m. copyrights?

Ben bang als ik foto's uit een krant plaats,een boete opgelegd krijg. Dus hoe weet ik of er copyrights op die foto's zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.

Antwoorden (5)

Op die foto's zit copyright, maar kranten hebben er geen problemen mee als particulieren een foto met bronvermelding op hun Facebookpagina zetten. Het wordt een andere zaak als je de foto's commercieel gebruikt, dus als je ze op een website zet om daar op een of andere manier geld mee te verdienen. Dat zullen kranten zeker niet goedkeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Hebben ze er echt geen problemen mee of pakken ze het niet aan omdat het ondoenlijk is ? Mogelijk heeft de fotograaf er wel problemen mee, als hij die krant alleen het recht van publicatie heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kranten hebben over het gebruik van foto's van niets te zeggen, het publicatierecht blijft meestal bij de fotograaf. Daarbij is het opsporen van alle gebruikte artikelen en foto's op facebook, hyves en alle andere sociaalmedia een kostbare zaak die niet tegen de opbrengst opweegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!!
Op elke foto en krantenartikel zit copyright.

Meestal heb je van de uitgeverij van de krant niet veel te vrezen, deze hebben vaak ook slechts het publicatierecht gekocht van de fotograaf en is de foto nog altijd het eigendom van de fotograaf, deze kan in principe een vergoeding vragen voor het gebruik van de foto, geeft hem alleen zoveel werk dat een fotograaf het niet doet omdat de kosten van opspeuren meer kost dan de vergoeding opbrengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat mag, maar je mag niet doen alsof jij die foto's hebt gemaakt, OF dat ze van jou zijn ENZO.

Je moet dus altijd de bron vermelden. Als je een foto maakt uit de FYSIEKE krant, zet je er bij uit welke krant het komt, en als het een foto is van een website, zet je er de link bij.

Wel zo verstandig en zo voorkom je een hoop gedoe..

In de volgende gevallen mag het NIET

als jij een foto plaatst, en net doet alsof jij die gemaakt heb, of zonder toestemming plaatst.

Als jij een afbeelding gebruikt en bewerkt en het jezelf toeeigend, terwijl aangegeven is dat het niet mag, bijvoorbeeld van een journalist.

Als je een afbeelding plaatst terwijl er op die site specifiek wordt aangegeven dat het niet verspreidt mag worden dmv kopieren etc.

In bijgevoegde site kan je er veel meer over lezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Volgens mij heb jij je eigen bron niet goed gelezen...
Nee, dat mag niet zonder toestemming van de rechthebbende.

"Veel websites worden gemaakt door hobbyisten zonder enig winstoogmerk. Ook zij willen vaak graag foto's of ander beeldmateriaal gebruiken als onderdeel van hun site. Dergelijk gebruik is heel kleinschalig, en de kans is bijzonder klein dat de fotograaf hierdoor schade lijdt. Toch moet ook voor dit soort gebruik toestemming gevraagd worden. Wie zonder toestemming een werk gebruikt, maakt inbreuk op het auteursrecht.

Het doet niet ter zake of het gebruik commercieel is, of de naam van de auteur vermeld wordt, of dat de webmaster reclame voor hem maakt door het gebruik van de foto's, of wat dan ook. De maker kan schadevergoeding eisen en/of eisen dat de webmaster zijn werk van de site afhaalt. Bij foto's is het gebruikelijk om een schadevergoeding te eisen (en, bij commercieel gebruik, te krijgen) van 3 maal het gebruikelijke tarief van die maker."
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Voor foto's die gemaakt zijn door één van de fotografen die in dienst zijn van de krant, moet je toestemming hebben van de uitgeverij van de krant. Voor de overige foto's moet je terecht bij de fotograaf zelf of het bedrijf/de instelling die voor hem/haar de rechten regelt.
Computoon