Wat is een simpele uitleg van CDS?

Ik bedoel hiermee mogelijk een voorbeeld en uitleg op een erg simpele manier dat echt een leek dit ook kan begrijpen. (Credit default swap)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een CDS is een overeenkomst tussen twee partijen waarbij het kredietrisico van een derde partij wordt overgedragen, dat is dus een soort verzekering.

Voorbeeldje:

Jan heeft geld geleend van Piet, en moet dat natuurlijk (met rente) terugbetalen.
Piet is echter bang dat Jan hem niet kan terugbetalen, daarom koopt Piet een verzekering (de CDS) bij Klaas.

Die verzekering zal aan Piet uitkeren als Jan de lening niet meer terug kan betalen.