Kan een man die getrouwd is met een vrouw die handelingsonbekwaam is zijn echtelijke woning verkopen?

Door een hersenvirus is de vrouw niet meer aanspreekbaar en reageert niet meer. Evenmin kan zij een handtekening zetten. De woning moet verkocht worden omdat de man deze niet meer kan onderhouden. Beiden zijn voor de helft eigenaar van de woning.

Toegevoegd na 1 minuut:
De vrouw is niet onder curatele of bewind gesteld maar heeft wel een mentor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Handelingsonbekwaam, dat ben je niet zomaar. Ook al kan je het van de ene op de andere dag zijn, het moet wel vastgesteld worden. In dit geval niet zo heel moeilijk lijkt me.

Luidens art. 488bis, a) B.W. kan een voorlopig bewindvoerder worden toegevoegd aan de meerderjarige, die wegens zijn gezondheidstoestand geheel, gedeeltelijk of tijdelijk niet in staat is zijn goederen te beheren, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd.

De wet verwijst naar de onmogelijkheid om de goederen te beheren en niet naar de onmogelijkheid om een geldige wil tot uiting te brengen. De onmogelijkheid kan tijdelijk of duurzaam zijn, geheel of gedeeltelijk, maar ze moet in ieder geval het gevolg zijn van de gezondheidstoestand van de betrokkene. Daarmee wordt niet alleen zijn geestelijke gezondheid bedoeld, want ook personen die wegens een lichamelijke aandoening niet in staat zijn hun goederen te beheren - zoals een comapatiënt, een chronisch alcoholist, een hoogbejaarde die niet meer over de energie beschikt om zijn vermogen te beheren of verlamde patiënten - kunnen onder voorlopig bewind gesteld worden.
Ook al heeft de wetgever aan het voorlopig bewind een ruim toepassingsgebied willen toewijzen, toch is enige restrictie geboden. Wanneer de geestelijke of lichamelijke handicap het beheer van het vermogen alleen maar moeilijk maakt, maar niet onmogelijk, mag geen gebruik worden gemaakt van het voorlopig bewind.

Kortom, dit moet geregeld worden. Het lijkt me voor de hand liggend dat haar echtgenoot haar belangen gaat behartigen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Bel even voor gratis juridische bijstand met het Juridisch loket bij je in de buurt: http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal de rechter zeker volgen! Er moeten hele zwaarwegende redenen zijn waarop een rechter beslist dat het oordeel van een specialist op een bepaald gebied niet doorslaggevend is. Ik zou een spoedprocedure opstarten, als er haast bij is. De situatie uitleggen, en reken maar gerust op een goede afloop. Voor zover een goede afloop mogelijk is in een drama zoals dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willem, is dit een 'Belgisch antwoord'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar nederland en België wijken niet van elkaar af voor zover ik weet.