Kan een bedrijf kosten in rekening brengen voor het maken van een factuur ?

Van de PWN krijgen wij de mogelijkheid automatisch te betalen of per acceptgiro. Omdat bij deze grote bureaucratische organisaties je liever geen automatische incasso heb lopen, is er niets anders mogelijk dan acceptgiro. Echter niemand gebruikt nog een acceptgiro, dus heb ik gevraagd stuur maar een factuur.(geen acceptgiro). Dat kan niet, want de acceptgiro zit onderaan de factuur. Maar ik wil geen acceptgiro.
Dan wordt er natuurlijk geschermd met algemene voorwaarden. Echter heb ik een vrije keus om een ander waterleiding bedrijf te kiezen? Nee. Dus de consument wordt op kosten gejaagd om de winst te verhogen. Volgens mij kan dit niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ja en wat maakt die acceptgiro dan uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je betaald extra voor acceptgiro maar je kan kiezen tussen automatisch of die giro. Dus je krijgt een keus en jij kiest voor de giro inclusief extra kosten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je krijgt korting bij automatische betaling.
Computoon
11 jaar geleden
Je schrijft:
"Dus de consument wordt op kosten gejaagd om de winst te verhogen." Bedenk dat het maken van een factuur het bedrijf op kosten jaagt (software, facturatiepapier, enveloppe, porti) en dat die kosten ongetwijfeld doorbelast zullen worden aan de consument.
Bespaar op kosten, kies voor automatische incasso, betalen moet je toch...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit echt een onzin vraag. Het is toch logisch dat een acceptgiro meer kost? En dat incasseren bij deze organisatie je liever niet hebt is onzin, dus ja logisch dat je meer betaald. Anders komen die kosten uiteindelijk bij de wel automatisch betalers terecht. En ik vind het heel raar dat je daar je twijfels over hebt. 1 druk op de knop en je hebt je geld weer terug als je het niet eens bent met de incasso.

Antwoorden (1)

Nee, een bedrijf brengt geen kosten in rekening voor betaling per factuur (of: acceptgirokaart), maar geeft enige korting als je betaalt via automatische incasso.

Er is geen veiliger en handiger manier dan betalen per automatische incasso, omdat je eventueel ten onrechte afgeboekte bedragen meteen kunt laten terugstorten door je eigen bank.

Bij facturen zit standaard een acceptgirokaart, maar die hoef je niet te gebruiken: je kunt het bedrag gewoon via internetbankieren voldoen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De PWN brengt wel degelijk kosten in rekening voor hun factuur want een 'eenvoudige' factuur zonder acceptgiro is niet mogelijk. Wat de veiligste manier van betalen vervolgens is, is niet relevant in de discussie. Ik wil een factuur kunne ontvangen van de PWN over afgenomen water, en wanneer mij dat niet bevalt wil ik een andere leverancier ( want schijnbaar niet kan), dus buit de PWN haar positie ten koste van de gebruiker uit, wat niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap nog steeds niet wat er nou zo erg is aan het ontvangen van een factuur met acceptgiro. Voor PWN is het duurder om facturen zonder acceptgiro's te maken, omdat dat niet hun standaard is. Bij hun komt standaard een factuur met acceptgiro uit hun systeem rollen, als er geen sprake is van automatische incasso. En eens in het jaar zul je een gespecificeerde afrekening krijgen van jouw verbruik en wordt het verrekend met de door jou reeds betaalde facturen. Overigens krijg je ook jaarlijks een afrekening (Factuur) met daarop je verbruik gespecificeerd als je via automatische incasso betaald en dus niet per termijn een acceptgiro ontvangt. Overigens worden papieren acceptgiro's nog steeds veel gebruikt bij facturen, al worden ze meestal wel betaald middels internetbankieren.