Wat is het verschil tussen kostprijs en kostenverbijzondering?

Ik ben aan het inlezen in het onderwerp kostenverbijzondering. In de literatuur die ik hiervoor gebruik, beginnen de schrijvers van het ''hoofdstuk kostenverbijzondering'' opeens met kostprijsmethoden. Het verband tussen de twee kan ik echter niet vinden of wordt mij maar niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Kostenverbijzondering is het toerekenen van de kosten aan de eenheden product. Bij sommige kostensoorten is direct een verband te leggen met eenheden product (directe kosten) en bij anderen moet dat gebeuren door de kosten toe te rekenen aan afdelingen (indirecte kosten).

Afhankelijk van de methode die je daarvoor kiest kun je een andere 'kostprijs' van een product krijgen. Een heel bekende is de zogeheten kostenplaatsenmethode. Een kostenplaats is een reëel of fictief bedrijfsonderdeel waar een homogene prestatie wordt geleverd. Indirecte kosten worden ook toegerekend aan zo'n kostenplaats. Uiteindelijk levert dit een bepaalde kostprijs op.

Zou je nou een andere methode gebruiken voor het toerekenen van die kosten, dan krijg je waarschijnlijk ook een andere kostprijs. Bijv. door voor de verbijzondering gebruik te maken van de 'activity based costing'-methodiek. Bij die methode worden indirecte kosten toegerekend op activiteitenniveau, in plaats van op homogeen bedrijfsonderdeel.
Computoon