Waarom zijn "de persoonlijke financiën" zo'n taboe om te bespreken?

Niemand zal snel zeggen wat hij of zij te besteden heeft, wat ie verdient of uitgeeft aan luxe of vuurwerk of vakanties. enzovoort. Ik vroeg mij af waarom dat zo een afgeschermd onderwerp is?
Over sex doen we tegenwoordig niet moeilijk meer, waarom over financiën dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat iedereen dan wel een mening heeft die ze willen tentoonstellen. Zeg jij dat je 2 ton per jaar verdiend dan zal je al gauw uitgemaakt worden voor patser als je je geld uitgeeft of voor vrek als je verantwoord met je geld omgaat.

Krijg je daarentegen een bijstandsuitkering en je doet een keer gek om iets duurs te kopen dan zal 'men' zeggen dat je onverantwoord bezig bent.

Kortom, als je dit voor jezelf houdt dan hoef je je ook niet verdedigen tegen c/q je te ergeren aan andermans meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ben ik het wel mee eens.
Het is allemaal relatief.
+1

Andere antwoorden (7)

Omdat je uit ervaring weet dat je dan al snel jaloerse mensen zult treffen... Dat maakt 't er niet gezelliger op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dus jij bent een veelverdiener?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel: jaloers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is veel?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Biertje: met mijn salaris?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Potver3... Nu ben ik jaloers... Hahahaha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahahahahahaha
Omdat we in een prestatie-gerichte maatschappij leven waarin er veel van ons wordt verwacht.Het is inderdaad een afgeschermd onderwerp en in tijden van crisis is iedereen ontzettend bang zijn/haar baan kwijt te raken en daarmee een bijbehorend statis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Crisis of niet, mensen willen er over het algemeen niet over praten. Verder is die crisis zo erg nog niet, kijk maar eens wat we tijdens oud&nieuw de lucht in knallen.
Da's niet overal zo. Ga even naar Amerika (eerst even door de bodyscan) en het belangrijkste onderwerp is wat je verdient. Daar hebben ze geen enkel probleem mee. En dat is moeilijk wennen, als Nederlander...
AWM
14 jaar geleden
Wel; er heerst een taboe op om hierover te spreken. Vreemd eigenlijk omdat nagenoeg elk salaris vaak terug te vinden is in de CAO boekjes.

Als je echter goed luistert naar mensen dan hoor je wel altijd de verhalen over bv welk huis ze hebben gekocht en tegen welke rente ze de hypotheek hebben afgesloten. Hieruit kun je vrij snel een lasten berekening maken en dan weet je ongeveer wat men te besteden heeft. En anders vraag je het gewoon als je het perse wilt weten.

Waarom men er niet over spreekt? Schaamte, jaloezie, zich "grote en beter" voor (willen) doen dan het in werkelijkheid is etc.
Maar met een beetje kennis dan kun je van mensen wel redelijk aflezen wat ze te besteden hebben. Hun gedrag etc verraad veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het weinig toegevoegde waarde heeft als mijn buren weten wat ik verdien! Ze mogen het best weten, mij maakt het niet uit, maar wat hebben ze eraan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommigen zijn bang het te vertellen omdat de ander dan vindt dat het beter kan. je voorkomt dan liever die schaamte.
verder is het helemaal geen leuk en sociaal onderwerp om over te praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, en waarom niet? als er iets mis is met de sex wordt dat uitgebreid besproken, schaamte of niet, gericht op verbetering.... op hulp.
Maar bij financien doen we dat weer niet... :-(
In europa blijft het grotendeel een taboeonderwerp.Op een vlucht naar de states vroeg de texaan naast mij zonder introductie "Ik verdien 300 K per jaar en jij??" Echt gebeurd en later nog een paar keer meegemaakt zonder enige schroom.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk.... openheid! dat is het he, dat taboe/afgeschermdheid is eigenlijk helemaal niet nodig!