Stel, je werkt zwart en je word ''betrapt''. Wat gebeurt er dan?

Word je bestraft? Krijg je een boete?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Jij als werknemer hebt grote kans op een boete en misschien dat je delen terug moet betalen, (als ze aan kunnen tonen dat het om meerdere uren gaat) wat logisch is omdat je dan fraudeert.

Wie zeker een boete krijgt (ook nog een vele hogere boete) is je werkgever. Hij behoort goed te weten dat dat niet mag en zal daarom de dans niet makkelijk ontspringen. Ook dit is het plegen van fraude omdat er dan geen belasting over de gewerkte uren uitbetaald hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan wordt zo goed mogelijk uitgezocht hoe lang je dat al doet, en ben je -als je er een ontvangt - in elk geval je uitkering kwijt. Met wat pech met terugwerkende kracht. Daarnaast kun je uiteraard een belastingaanslag verwachten voor het inkomen waarover nog geen belasting is afgedragen alsmede sociale premies.

Althans, in het meest ideale geval waarin misdaad (want dat is het) goed bestreden wordt. In de praktijk glipt er helaas nogal wat door de mazen van de wet heen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boete? Vermoedelijk wordt je gewoon kapot gemaakt door de belastingdienst. Van werkelijk uitzoeken hoeveel je verdiend hebt is maar oppervlakkig sprake. Voor de belastingdienst geldt namelijk omgekeerde bewijslast. Kortom, zij beweren iets, en dan is het aan jou om het tegendeel te bewijzen.
Met andere woorden, ze zullen hun claim ongeveer uitrekenen, dan maal tien, en dan mag jij bewijzen dat het niet zoveel was...