Is het mogelijk om tijdens een wsnp traject een aanbod te doen aan de schuldeisers?

Tijdens de schuldsanering heb je de plicht om in 3 jaar tijd zo veel mogelijk geld te verdienen voor de schuldeisers. Nu vraag ik mij af, als een vriend of familielid de saniet zou willen helpen door de schuld voor een bepaald bedrag af te kopen, is dat dan toegestaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Je mag - maar dat zul je wel weten - niet tijdens de WSNP buiten het traject om afspraken maken met één of enkele schuldeisers, en ook niet apart aflossen. Je mag wél extra geld op de boedelrekening storten, uiteraard. Wanneer een familielid dit zou doen, wordt echter de WSNP niet voortijdig beëindigd, tenzij hiermee de hele schuld is afbetaald. Het kan zelfs zijn dat je WSNP-periode verlengd wordt als er extra is afgelost, als de rechter denkt dat je hierdoor de héle schuld af kunt betalen, terwijl dat eerst niet het geval was.

Wat wél kan, is tussentijds een akkoord aanbieden aan dus álle schuldeisers. Dat akkoord moet dan goedgekeurd worden door de schuldeisers en de rechtbank. Dat akkoord moet aan een heel aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste is dat het aanbod dat je doet gunstig is voor de schuldeisers. Het akkoord moet de schuldeisers dus meer geld opleveren dan het doorlopen van het hele WSNP-traject. De overige voorwaarden vind je op onderstaande sites.

Je zou dus je familielid mee kunnen betalen door geld over te maken naar de boedelrekening. Als dit ervoor zorgt dat je je gehele schuld eerder kunt afbetalen, zal de WSNP eerder worden beëindigd. Is dat niet het geval en zijn je schulden te groot om helemaal af te lossen (ook met hulp) dan zou je familielid op deze manier er wél voor zorgen dat de schuldeisers een groter deel van het hun toekomende bedrag ontvangen - waar ze ongetwijfeld erg blij mee zullen zijn - maar helpt dat jou niet merkbaar verder. Wel is het uiteraard een nobel streven.

Als beëindiging van de WSNP je doel is, kan dit dus door de schuld volledig af te lossen, óf door een akkoord aan te bieden en dit aangenomen te krijgen.

Hoe dan ook wordt bij voortijdige beëindiging van de WSNP geen zogenaamde 'schone lei' verstrekt. Dat is ook niet nodig: in het ene geval heb je je volledige schuld afbetaald, en in het andere geval zijn de schuldeisers akkoord gegaan en schelden zij je de rest van de schuld kwijt. Het is echter wél iets om over na te denken: je moet er zeker van zijn dat dit gaat lukken, anders sta je buiten de WSNP, worden alle schulden inclusief wettelijke rente weer direct opeisbaar, en zul je niet zomaar weer worden toegelaten. Overigens zijn in de wet ook wel voorwaarden ingebouwd die het slagen van het akkoord moeten verzekeren, zo moet je aantonen dat je het geboden geld ook daadwerkelijk hebt door dit over te maken naar een derdenrekening van je bewindvoerder of een advocaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit is helemaal geen gek idee. waar het allemaal om draait is natuurlijk dat de schuldeisers zoveel mogelijk van hun geld terugkrijgen, en als dat op die manier mogelijk zou zijn, waarom niet ?
het punt is wel op tijd contact op te nemen met zowel de kredietbank/instantie die alles regelt als met de schuldeisers.
zodra contracten getekend zijn, staat vast hoe het traject zal verlopen en hoe mooi het aanbod dan ook zou zijn, dan ben je te laat.

ga met je idee naar de kredietbank en bespreek hoe een en ander te regelen zou kunnen zijn.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is zo...

ben bang dat je dan misschien toch te laat bent, dat de zaak dus al voor de rechter geweest is en vastgelegd/ getekend/ beklonken is..., maar misschien ook niet!
toch zou ik het alsnog proberen, ga met alle papieren, neem zeker ook de laatste rechtbank beslissing mee, naar een sociaal raadsman, deze jurist weet en doet vaak (veel) meer voor je dan een juridisch loket (!), en vergeet de potentiële redder in nood niet, die e.e.a. kan toelichten.
ik hoop dat er nog een gaatje te vinden is!