Hoe groot is de nederlandse staats schuld ?en waaruit bestaat deze?

ik ben dus eigenlijk opzoek naar informatie over deze materie want het lijkt me dat om schuld te maken er geld geleend moet worden en ben dan weer benieuwd of dat met rente gebeurd en waar onze staat dat geld dan leent en tegen welke rente.vnl want dnb geeft toch ons geld uit dat zou dan toch eigenlijk een staats aangelegenheid moeten zijn volgens mij.
kort om ik begrijp er niets van help

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt hier:

http://www.destaatsschuldmeter.nl/

De immergroeiende staatsschuld zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
De staatsschuld bestaat uit geld dat de staat leent op de markt vermeerderd met de rente die hierover betaald wordt. Deze rente verschilt per keer dat er geld geleend wordt (dat gaat in tranches)

"Het Agentschap van het Ministerie van Financiën is gevestigd in Den Haag. Het Agentschap beheert de staatsleningen op de kapitaalmarkt. In 2008 bedroeg de staatsschuld 346 miljard euro, dat is ongeveer 58,2% van het bruto binnenlands product (BBP)."

Toegevoegd na 6 minuten:
"Een staat kan een staatsschuld scheppen door geld te lenen bij particulieren, bedrijven, organisaties en andere staten. Dit gebeurt meestal door de uitgifte van staatsobligaties. In Nederland leende de staat tot 1995 vooral bij pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen; nadien vrijwel altijd via obligaties.

Obligaties lopen over het algemeen 10 jaar, maar zowel in het verre als recente verleden zijn ook obligaties met veel langere looptijden succesvol geplaatst. Leningen met een looptijd van 100 jaar kwamen rond het begin van de twintigste eeuw voor, en recent zijn, vooral door de toegenomen vraag naar langer lopende waardepapieren, verschillende Europese overheden overgegaan tot het uitgeven van obligaties met een looptijd van 30 jaar."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi metertje. Het historisch lijstje is ook leuk. Merk op dat de staatsschuld sneller groeit onder 'rechts' dan onder 'links'. De zogenaamde linkse spilzucht is dus alleen maar rechtse propaganda...
rose
11 jaar geleden
Ik probeer dat al een paar jaar aan iedereen duidelijk te maken... Liegen en propaganda maken zijn 'rechtse hobby's'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stop de link(s)e meeruitgevendanjehebt politiek :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@flevov ??,,,????

Andere antwoorden (1)

De Nederlansche Bank heeft hier niks mee te maken. Ons geld wordt uitgegeven door de ECB. Deze bank leent geen geld aan overheden, alleen aan andere banken. Het geld wat de overheid leent komt van pensioenfondsen, beleggers, particulieren en zelfs van andere overheden en centrale banken (maar nooit van de eigen centrale bank).

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor Nederland is de rente op dit moment erg laag (tussen de 0 en 2%) omdat men ervan uitgaat dat wij zeker de leningen zullen terugbetalen. Wanneer de schuld echter te groot wordt verdwijnt dat vertrouwen en willen beleggers (degene die het geld uitlenen) een grotere betaling (rente) in ruil voor het uitlenen van hun geld. Dit gebeurt nu in o.a. Griekeland waar ze ruim 8% rente moeten betalen op de leningen die ze afsluiten.