Als je geleend hebt van de bank mag de bank in crisistijd rente verhogen?

het is een voorbeeld uit de praktijk; mensen met een eigen
huis hadden een aantal jaren moeilijkheden met het aflossen van de hypotheek omdat een mee betalende bewoner wegviel. Toen werd met de bank een soort constructie afgesproken waarbij het eigen huis werd beleend. Dat betekende in elk geval niet meer zo krap in het huishoudgeld. Het echtpaar nu op leeftijd wordt nu benaderd door de bank dat het huis verkocht zou moeten worden omdat de rente is gestegen. Het huis is al generaties van een familie. Mag een bank dit doen?
Kan dit nog gekeerd, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het huis heeft al een hypotheek schrijf je en dan nog een belening. rare constructie die je beschrijft. maar goed als er een achterstand is in de betaling van de rente en mogelijk ook in de aflossing dan kan de bank het huis verkopen. Dat mogelijk de rente omhoog is gegaan kan ook de bank geeft bij een contract aan hoe lang de rente van toepassing is en wanneer er een nieuwe rente wordt bepaald. Crisis of geen crisis je moet betalen. Als je niet betaald of te weinig rest de bank alleen nog verkoop van het huis.
ronron1212
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang de mensen die er wonen de rente blijven betalen, komen ze hun contract met de bank na en mag de bank niet verkopen.

Maar ik vrees dat er een achterstand in de betaling is (dat vertel je niet) en dat kan wel reden zijn voor de bank om de boel te verkopen. Dat het crisistijd is en de mensen krap zitten doet niet ter zake. Het is sneu, maar zakelijk gezien niet relevant.
paulus811
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Maar hoe kun je nou 'geen bodem of plafond' met je bank afspreken? Dan geef je een blanco cheque af en is het een kwestie van tijd voordat het mis gaat. Maar ik neem aan dat ze niet meer moeten betalen dat vergelijkbare klanten en zo hoog is de rente momenteel niet. Je mag van een bank verlangen en zelfs eisen dat ze duidelijk maken waarom ze het huis willen verkopen. Een bank doet dat niet zomaar, want ze schieten er zelfs ook niets mee op. Een huis brengt bij gedwongen verkoop veel minder op dat bij een normale verkoop. Laat duidelijk door de bank aangeven waarom ze willen verkopen en of er regelingen mogelijk zijn.