ik werk bij een verhuisbedrijf en heb een 20 uur contract..Nu maak ik meer uren dan die 20 uur moet hij mij dan die uren als overuren betalen a 130%?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Neen, jouw 20-urig contract wordt gezien als een part-time contract. Tot hetaantal uren wat normaal zou zijn bij fulltime hoeft je baas geen overuren te betalen:

ls een parttimer meer uren werkt dan is afgesproken, maakt hij geen overuren. Hij moet dan wel de meeruren betaald krijgen, maar de werkgever is geen extra vergoeding verschuldigd. In de meeste cao’s is geregeld dat er pas sprake is van overwerk als de werknemer meer uren werkt dan de normale arbeidsduur voor fulltimers. In dat geval geldt de overwerkregeling van fulltimers, ook als er geen cao van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je er over nadenkt is dat natuurlijk ook logisch. Stel je werkt in een week een keer 10 uur extra (dus totaal 30 uur). Dan zou je meer salaris krijgen dan een medewerker met hetzelfde uurloon die altijd al 30 uur werkt. Als dat zo zou zijn, dan wil iedereen een contract met minder uren en de rest als overuren uitbetaald krijgen;-)
Wel heb je over die extra gewerkte uren ook recht op pensioenopbouw en opbouw vrije uren (wat bij overuren dus niet het geval is). Hou dat wel in de gaten. Want daar gaan werkgevers nog wel eens de mist in, al dan niet opzettelijk.
De laatste versie van de CAO Beroepsgoederenvervoer die ik heb kunnen viinden op internet liep af op 01-01-2012. Daarin was de bepaling te vinden (hoofdstuk 4, artikel 8 over 'deeltijwerkers'):

"2.b. Overuren zijn uren, niet liggend op zaterdag en/of zondag, waarmee de diensttijd van 40 uur in de
week wordt overschreden. Voor rijdend personeel
op dubbelbemande voertuigen zijn overuren, uren
niet liggend op zaterdag na 7.00 uur en/of zondag, waarmee de diensttijd van 40 uur per week wordt
overschreden."

Kortom, tot 40 uur per week is geen sprake van 'overuren'. Ook daarboven werden (worden) niet alle overuren zonder meer in geld vergoed tegen 130% want er was (is?) een verplichte tijd-voor-tijdregeling waarvan het eerste artikel luidde:

Artikel 30 Verplichte tijd.voor.tijd.regeling
1. Diensturen die op maandag t/m vrijdag worden verricht en de 220 uur per betalingsperiode van vier
weken te boven gaan, dienen te worden vergoed in vrije tijd."

Dit artikel is vervolgens helemaal uitgewerkt met allerlei specifieke regels.
Computoon
11 jaar geleden
Zoek eens op de volgende sites naar andere verhuisbedrijven bij wie je deze vraag kan stellen. Ik denk dat zij dit het beste weten en je wel een correct antwoord kunnen geven.

http://www.verhuizerstarieven.nl/
http://www.goedkoopsteverhuisbedrijf.nl/
http://www.goedkoopsteverhuisbedrijven.nl/

Veel suc6!