Is het toegestaan om alleen met kinderen op een vestiging te staan in de kinderopvang?

Met evt. een telefonische achterwacht, of moeten er altijd 2 (volwassen) personen in het gebouw zijn? Moeten beide personen dan ook gediplomeerd zijn? Ik kan de officiele regelgeving nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is dit wel een goede vraag om een stukje kwaliteit/ zorg van de kinderopvanginstelling te herkennen. Ik zou het nl. niet verantwoord vinden. Wat als er iets gebeurt? Zowel met 1 van de kinderen als met de leidster zelf?
Ik heb zelf een tijd op de administratie van een vrij grote kinderopvanginstelling gewerkt, en daar was de regel dat er altijd met twee personen werd geopend en afgesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat vind ik dus ook zo raar, overal wordt er nu druk gekeken naar het 4 ogen principe, maar ik kan nergens vinden dat je niet (een korte tijd) alleen op een vestiging mag staan als het leidster kind ratio het toelaat

Het beste antwoord

Sinds 1 januari 2005 is er een Wet Kinderopvang. Maar die gaat niet in detail in op de personeelsbezetting.

Wel staat erin dat de houder van een kindercentrum "verantwoorde opvang" moet bieden; daar is hij verantwoordelijk voor. "De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht. De GGD voert in opdracht van de gemeente de controle uit (inspecteert) en rapporteert daarover.
De gemeente houdt een lijst bij van geregistreerde kindercentra. Al deze centra worden jaarlijks geïnspecteerd. Voor kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang gelden iets meer regels dan voor gastouderbureaus.

Inspectie
Er wordt gekeken naar de volgende onderwerpen:

ouders (commissie, participatie)
personeel
veiligheid en gezondheid
accommodatie en inrichting (niet bij gastouderbureau zelf)
groepsgrootte en leidster/kind-ratio (niet bij gastouderbureau zelf)
pedagogisch beleid en praktijk
klachten"

Kortom, de 'leidster/kind-ratïo" is wel één van de controlepunten van de GGD.

Toegevoegd na 23 uur:
Aanvulling (zie, gezien de ruimte hier, ook bij de reacties):

Op dit moment is er de "Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen 2012". Die is in juni in werking getreden. Daarin is onder meer dit te lezen over buitenschoolse opvang:

"8. Indien op grond van het zevende lid slechts één beroepskracht in het kindercentrum wordt ingezet, dient ter ondersteuning van deze beroepskracht ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig te zijn."

Bovenstaande regel geldt als de bezetting op 'stille uren' is teruggebracht.

"9. Indien ingevolge het derde of vierde lid slechts één beroepskracht in een kindercentrum aanwezig is, dan dient de ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten te zijn geregeld."

Deze regel zou bijv. kunnen gelden als de complete bso uit een groep van 10 kinderen bestaat waarvoor 1 beroepskracht verplicht is.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja leidster-kind ratio is bekend, maar mijn vraag was; mag je als het leidster-kind ratio het toelaat alleen op een vestiging staan? Bijvoorbeeld met 3 peuters of 7 bso kinderen..
Computoon
11 jaar geleden
Daar laat de Wet Kinderopvang zich niet over uit. Het zou natuurlijk kunnen dat de kinderopvangorganisatie zelf wel eigen regels heeft voor de gewenste personeelsbezetting, aangezien de verhouding leidsters/kind een van de controlepunten is van het toezicht. Een beetje vreemd vind ik dat wel. In de wet staat er niets over -ik heb althans niets kunnen vinden, dat is wat anders- maar er wordt wél op gecontroleerd. Maar hoe kan men iets controleren als er geen norm is waaraan je moet voldoen? (Nou ja, een heel algemene norm: 'verantwoorde opvang bieden'. 50 kinderen met één leidster is natuurlijk niet verantwoord, maar hoe lang is iets nog wél verantwoord?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn bij ons in de instelling inderdaad wel regels voor, tot 10 kinderen (bso) mag je alleen staan. Ik zelf vind dat zeer raar want wat als de leidster zelf bijv. onwel wordt...dan staan er 10 kinderen om je heen te gillen??? Vandaar dat ik op zoek ging of er geen andere regels voor zijn...
Computoon
11 jaar geleden
Heb nog verder gezocht. Op dit moment is er de "Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen 2012". Die is in juni in werking getreden. Daarin is onder meer dit te lezen over buitenschoolse opvang: "
Artikel 6. Aantal beroepskrachten en de groepsgrootte in buitenschoolse opvang (...) 3. Bij buitenschoolse opvang bedraagt de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het feitelijk aanwezige aantal kinderen ten minste één beroepskracht per tien kinderen. 4. Bij buitenschoolse opvang voor kinderen in de leeftijd van acht jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt in een basisgroep met ten hoogste dertig kinderen, bedraagt de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het feitelijke aantal aanwezige kinderen, in afwijking van het derde lid, ten minste twee beroepskrachten, waarbij de beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door een andere volwassene. (...) 7. In afwijking van het derde of vierde lid kunnen voor en na de dagelijkse schooltijd alsmede gedurende vrije middagen voor ten hoogste een half uur per dag minder beroepskrachten worden ingezet, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal beroepskrachten wordt ingezet. (...) 8. Indien op grond van het zevende lid slechts één beroepskracht in het kindercentrum wordt ingezet, dient ter ondersteuning van deze beroepskracht ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig te zijn. 9. Indien ingevolge het derde of vierde lid slechts één beroepskracht in een kindercentrum aanwezig is, dan dient de ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten te zijn geregeld." IN MIJN EIGEN WOORDEN... is de conclusie
Als er maar één beroepskracht 'standaard' verplicht is voor de hele bso (gezien het totale aantal kinderen) dan moet ondersteuning geregeld zijn 'voor het geval dat'. Maar er staat niet in art. 9 dat die persoon daadwerkelijk ter plaatse aanwezig moet zijn. Wordt het aantal beroepskrachten van een bso op bepaalde uren teruggebracht waardoor er nog maar één beroepskracht op zeker moment aanwezig is, dan moet er 'minstens één andere volwassene' in het kindercentrum aanwezigt zijn, volgens art. 8. Er staat niet bij waar die persoon moet zijn, wel dat deze in het kindercentrum aanwezig moet zijn. Voor de goede orde: ik ben geen jurist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik naar art. 8 en 9 kijk zie ik daar een belangrijk verschil, bij art. 8 staat dat er altijd ter ondersteuning één volwassenen aanwezig moet zijn, bij art. 9 staat alleen dat het in geval van calamiteiten 'geregeld' moet zijn (dan hoeft er dus niemand lijflijk aanwezig te zijn?) In welke situatie geld welk artikel? - welk artikel als je kijkt naar een hele dag met weinig kinderen
- En welk artikel bijvoorbeeld met pauze van de leidsters (2x half uur) Bedankt voor het meezoeken trouwens!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat wij hem hetzelfde opvatten; - Is er standaard 1 leidster nodig, dan moet het 'geregeld' zijn, maar er staat niet dat er iemand aanwezig moet zijn - Bij het openen, sluiten en pauzes (art. 7) dan moet er altijd een 2e volwassene aanwezig zijn Toch? Raar eigenlijk, je mag dus (als ik het goed begrijp!!) wel de hele dag alleen staan met alleen een 'geregelde achterwacht' en voor korte momenten moet er iemand aanwezig zijn?!
Computoon
11 jaar geleden
Dat (merkwaardige) verschil heb ik ook gezien. Ze verwijzen naar verschillende artikelen. Art. 9 ('er moet iets geregeld zijn voor calamiteiten') verwijst naar art. 3 en 4. Stel dat er maar 10 kinderen daadwerkelijk aanwezig zijn. Dan is één beroepskracht nodig (zie art. 3). In dat geval moet er een 'achtervang' zijn voor noodgevallen zijn 'geregeld'. Er staat echter niet dat die persoon ter plaatse aanwezig moet zijn.
Dit artikel is (naar mijn mening) bijv. van toepassing als er een hele dag maar weinig kinderen zijn. Art. 8 wijst naar artikel 7. (Ik had daarvan een stuk weggeknipt vanwege het maximale aantal tekens.) Dat artikel is van toepassing als je gedurende bepaalde tijden (die ook in dat artikel zijn genoemd) de helft van het aantal beroepskrachten hebt ingezet. De helft van het beroepskrachten kan ook '1 ' zijn. Maar als dat laatste het geval is, moet er nog een andere volwassene op het kindercentrum aanwezig zijn, waarvan niet voorgeschreven is dat het een beroepskracht is.
Computoon
11 jaar geleden
Het volledige lid 7 van artikel 6: 7. In afwijking van het derde of vierde lid kunnen voor en na de dagelijkse schooltijd alsmede gedurende vrije middagen voor ten hoogste een half uur per dag minder beroepskrachten worden ingezet, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal beroepskrachten wordt ingezet. Op vrije dagen of tijdens de schoolvakanties kan, indien per dag ten minste tien aaneengesloten uren buitenschoolse opvang wordt geboden, de in de vorige volzin bedoelde afwijkende inzet van beroepskrachten ten hoogste drie uur bedragen, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal op grond van het derde of vierde lid vereiste beroepskrachten wordt ingezet en de afwijkende inzet niet plaatsvindt tussen 9.30 uur en 12.30 uur en 15.00 uur en 16.30 uur. Artikel 5, tiende lid, tweede volzin, is van overeenkomstige toepassing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dan hou ik heb maar op deze 'merkwaardige' regelgeving. Dank je wel voor het meedenken en meezoeken!

Andere antwoorden (1)

Het is logisch dat je het niet kunt vinden. Dat namelijk niet geregeld. Een persoon wel en die moet idd "gediplomeerd" (bevoegd) zijn. Zie regeling kindopvang van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dan zoek ik dus waarschijnlijk voor niets ;)