mijn vriend en ik willen samen wonen, maar ik woon nog thuis en hij woont onder begeleiding met een wajong uitkering, welke kosten krijgen we?

ik woon nog thuis bij mijn ouders, en mijn vriend woont onder begeleiding met een WaJong uitkering die hij mee kan nemen naar een volgend huis, maar ik zou graag willen weten voor welke kosten we komen te staan, als het gaat om verzekeringen en belastingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Bij verzekeringen moet je onder andere denken aan:
ziektekostenverzekering
inboedelverzekering
aansprakelijkheidsverzekering
overlijdensrisicoverzekering
eventueel een auto/brommer verzekering als je die hebt.
De kosten hiervan verschillen heel erg van situatie tot situatie. Ik zou als ik jou was gewoon eens kijken op een vergelijkingssite voor verzekeringen.
Wat betreft belasting zul je rekening moeten houden met de gemeentelijke belastingen, maar denk ook aan de kosten van je water, rioolheffingen, kosten voor het ophalen van het vuilnis, maar ook de eventuele hondenbelasting voor als je een hond hebt.
Ook hiervan zijn de prijzen afhankelijk van de situatie en de gemeente waarin je gaat wonen. Dit is vaak wel na te gaan via de website van de gemeente of door eens langs te gaan, dan kunnen ze je precies vertellen wat je te wachten staat aan kosten.
Dus helaas kan ik je geen kostenplaatje voor houden, maar dit zijn in ieder geval dingen waar je rekening mee moet houden. En dan ben ik er vast nog wel een aantal vergeten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk daarvoor eens op de site van het NIBUD.

http://www.nibud.nl/

Die hebben over allerlei onderwerpen betreffende geld wel een hoofdstuk en/of adviezen.

Als je op jezelf gaat wonen, heb je te maken met met allerlei vaste uitgaven: de huur, boodschappen, de energierekening. Maar je moet ook je verzekeringen en de gemeentelijke heffingen betalen.
http://www.nibud.nl/scholieren/18-jaar-en-dan/op-jezelf-wonen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Landelijke (inkomsten)belasting:
zolang jullie geen gezamenlijke koopwoning hebben of een kind zijn jullie geen fiscaal partners van elkaar. Als je dat wel wil dan zal je een notarieel samenlevingscontract moeten afsluiten. Als er aftrekposten zijn zoals specifieke zorgkosten of studiekosten kan fiscaal partnerschap belastingvoordeel opleveren als de 1 een hoger inkomen heeft (boven € 19.000) en de ander met het lagere inkomen een aftrekpost heeft en er daardoor voordeel is bij het verdelen van deze aftrekpost(en)

Een behoorlijke consequentie kan zijn de zorgtoeslag. Tot € 20.000 inkomen is de zorgtoeslag nu voor jullie beiden maximaal. Maar dat verandert als je gaat samenwonen. Dan wordt je verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar. Het kan dan zijn dat jullie totale zorgtoeslag minder gaat worden. Je kan dat onderzoeken door een proefberekening te maken. Zie bron

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor een eventuele huurtoeslag kan je ook een proefberekening maken. Voor het inkomen telt het inkomen van jullie samen.
fisbel