als er geen testament is?Mag mijn jongste zoon dan het schip behouden als mijn oudste dochter het wil verkopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord is ja: de oudste dochter mag eisen dat het verkocht gaat worden.

Na het overlijden gaat de boedel (waaronder het schip) over naar de erfgenamen. Deze is dan onverdeeld. De wet stelt dat niemand in een onverdeelde boedel hoeft te blijven zitten. De dochter mag dus eisen dat zij door de andere efgenamen uitgekocht wordt. Mochten de andere erfgenamen dit niet willen of kunnen doen, dan mag zij eisen dat het schip verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er vanuit gaande dat je niet een van beiden wilt onterven, kan het schip getaxeerd worden waarna je zoon de helft van het bedrag aan je dochter geeft om haar het deel van de erfenis te geven waar ze recht op heeft.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitkopen inderdaad, net zoals dat met huizen gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens krijgen kinderen altijd een wettelijk erfdeel, het is dus niet mogelijk om ze geheel te onterven.
fisbel
11 jaar geleden
Het wettelijk erfdeel wordt alleen verkregen als het kind erom verzoekt. Als dit verzoek niet wordt ingediend door het kind is er pas sprake van 0% erfenis.
paulus811
11 jaar geleden
Ik ben ervan uitgegaan dat de erfenis aanvaard wordt natuurlijk, dat is in de meeste gevallen zo.
Ik neem aan nadat beide ouders overleden zijn. In dat geval is er sprake van onverdeeldheid. Je oudste dochter heeft dus recht op de helft van het schip (voor zover er 2 kinderen zijn van dezelfde ouders). Het schip kan inderdaad verkocht worden. De jongste zoon kan hooguit het schip terugkopen en het verschuldigde deel aan zijn oudere zus uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Waarom eerst verkopen om het daarna terug te kopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ook niet logisch; je voorganger gaf een betere optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was hierin duidelijk: "als mijn dochter het WIL verkopen". Dit begrip laat geen ruimte om een onderlinge deal af te sluiten! De dochter leeft blijkbaar in onmin met de rest van de familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was best duidelijk inderdaad zoals je zegt, maar jouw antwoord niet. Want als het al eerst verkocht is en zoon koopt het terug, hoeft ie niet ook nog eens een deel aan zijn zus te betalen natuurlijk, dan zou zuslief twee keer vangen. Met uitkopen is er ook niks geen sprake van een onderlinge deal. Broer en zus erven samen een schip, allebei een half schip dus. Het schip letterlijk door de midden zagen zou wat jammer zijn, maar juridisch doe je dat wel. Stel het schip is 5000 euro waard, erven ze allebei 2500 euro schip. Als de broer dus 2500 euro aan de zus geeft, is het zijn schip, want dan heeft hij 5000 euro schip. Overigens is het volstrekt voorbarig, overbodig en overdreven om te stellen dat de dochter in onmin leeft met de rest van de familie. Nergens in de vraag staat dat ze ruzie hebben. De dochter kan ook gewoon het schip willen verkopen omdat ze geen belang heeft om het te houden. Misschien kan ze niet varen, misschien vind ze het onderhoud aan het schip te duur of vind ze het houden van het schip een te pijnlijke herinnering aan de overledenen van wie ze het geërfd heeft. Er zijn een honderd andere redenen te bedenken dat ze het schip wil verkopen ipv houden, dan ruzie in de familie... Een - voor je antwoord dus, want het rammelt aan alle kanten. Sorry.
paulus811
11 jaar geleden
Ben het eens met jouw onderbouwing Rinke, virtuele + daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Paulus ;-) Ik vind dat je het moet onderbouwen als je een min geeft ipv anoniem minnen, dus vandaar ;-) Min ook niet zo vaak, maar dit antwoord klopt echt niet...