Is een scheiding een reden om uit de schuldsanering gezet te worden???

Mijn man en ik zaten op een haar na in de schuldsanering, de kredietbank hoefde alleen nog maar de brieven naar de schuldeisers de deur uit te doen.
Nu hebben mijn man en ik besloten om uit elkaar te gaan en zijn we zo de schuldsanering en het budgetbeheer uit gezet.
Resultaat de brieven van de deurwaarders stromen weer binnen en er staat zelfs al een executie verkoop gepland van mijn spullen niet die van mijn man.
De scheiding is nog niet uitgesproken en de schuld zal door de rechter worden verdeeld.

Maar hadden we zomaar uit de schuldsanering gegooit mogen gooien????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp het niet zo goed. Jullie zitten aan de grond, hebben blijkbaar flinke schulden. Jullie krijgen een helpende hand aangeboden....... Maar ipv die aan te pakken en je schouders eronder te zetten om in ieder geval te proberen de mensen die je hebt gedupeerd terug te betalen, ga je scheiden, dus nog meer problemen veroorzaken. Ik begrijp wel dat je daarom uit de sanering wordt gezet. Je werkt immers niet mee, maar tegen.

Het beste antwoord

Gemeentelijke kredietbanken hebben een ruime beoordelingsbevoegdheid bij welke klanten ze helpen, en op welke manier die geholpen worden. Dus het antwoord is ja: de gemeentelijke kredietbank mag het traject stopzetten als er wijzigingen in de situatie zijn.

In dit geval had de kredietbank een traject voorbereid dat gebaseerd was op jullie huidige inkomsten en uitgaven. Toen jullie besloten om te scheiden was dat traject niet reëel meer. Een scheiding verandert de situatie volkomen: niet alleen zal er op de korte termijn waarschijnlijk nieuwe schulden gemaakt worden, ook zullen er veranderingen in de inkomsten en uitgaven zijn! Dus ja: ik vind het begrijpelijk dat de kredietbank besloten heeft het traject stop te zetten.

Het enige wat er in dit geval gedaan kan worden is dat je over een paar maanden, als de situatie na de scheiding gestabiliseerd is, weer opnieuw naar de kredietbank toe gaat. Alleen dan heeft het zin om opnieuw een traject op te zetten.