Is een verhuurder wettelijk verplicht een tussenmeter te monteren?

Mijn vriend en ik zijn nog druk bezig met klussen, maar ook deze maand moeten wij al aan de winkel (primera) onder ons geld (wat ik teveel vindt) overmaken voor water, gas, elektriciteit. nu bleek op de elektriciteit wel een tussenmeter te zitten maar op die van het gas niet. nu zijn wij niet van plan voor de winkel te gaan betalen. de winkel huurt het ook van dezelfde persoon, is zei wettelijk verplicht een tussenmeter te plaatsen, want anders is er niet na te gaan wat wij gebruiken. wij werken gewoon allebei 40 uur in de week, hoeveel verbruik je dan ongeveer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19K
ronron1212
11 jaar geleden
Zodra je de sleutel hebt moet je voor alles betalen dat is normaal. Ik weet niet wat je moet betalen aan gas en licht maar ongeveer € 125 p/m is normaal

Het beste antwoord

Toevallig heb ik behoorlijk wat ervaring met verhuur en de huurcommissie. Het gasverbruik wordt verdeeld naar vergaand de oppervlakte. Stel jullie huis is 100 m2 en de winkel is ook 100 m2. Dan betaal je dus de helft. Je hebt geluk dat de stroom wel verdeeld wordt aangezien in een winkel altijd behoorlijk wat lampen aanstaan.

Wat betreft het verbruik 2 persoons, 1250 m3 aan gas gemiddeld (zie bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de verhuurder is dat niet verplicht, omdat de huurder zelf behoort te zorgen dat de nutsbedrijven de rekening kan toe sturen.
Je moet dus zelf een gekeurde Gas, Elektriciteit en watermeter laten plaatsen door een daarvoor door het nutsbedrijf aangewezen bedrijf.
Informeer hierover bij het nutsbedrijf wat bij het pand wat je huurt het Gas, Elektriciteit en water levert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de verhuurder is niet wettelijk verplicht om een tussenmeter te monteren.

De kosten die jullie maken voor de energie zijn zogenaamde servicekosten. Als er geen individuele meters zijn, dan worden de kosten voor energie verdeeld middels een verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel moet redelijk zijn.

Wat een redelijke verdeling voor gasgebruik is, is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk te bepalen. De winkel zal meer oppervlak hebben, maar zal nauwelijks warm water gebruiken. Jullie zullen weer minder verwarmen, maar jullie koken en douchen wel. Daarbij zal in een oud pand meer energie gebruikt worden en de vraag is in welk deel van het pand het meeste energie verloren gaat.

Eventueel is het mogelijk om, als jullie in de gereguleerde sector huren, de huurcommissie te vragen om een bindende uitspraak te doen over een redelijke verdeling. In het geval dat je er met de verhuurder niet uitkomt.