wat gebeurt er met post als je te weinig frankeert ?

Ik heb iets laten opsturen naar Duitsland. Ik weet nu al dat ik per ongeluk te weinig gefrankeerd heb. Het poststuk is nog niet aangekomen. Wat gebeurt er eigenlijk met zo'n poststuk of brief? Ik hoor het graag. Groet, Lex

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Post naar het buitenland
Verstuurt u post naar het buitenland die niet of onvoldoende gefrankeerd is? Dan stuurt PostNL de zending door naar de geadresseerde. De kosten voor bijfrankering op zendingen naar het buitenland worden altijd op de afzender verhaald. U ontvangt een betalingsverzoek voor de portokosten.

Indien de afzender onbekend is, kan de zending worden voorzien van een stempel, waarmee in het buitenland de ontbrekende frankering op de geadresseerde van de zending wordt verhaald.
http://www.postnl.nl/voorthuis/brief-versturen/portokosten/#cat-0
Als jij je adres er op hebt gezet ontvang je dus binnenkort een portkaart waarmee je dat bedrag betaalt, het is een soort boete dus het is wel hoger dan het bedrag wat je te weinig geplakt hebt. Je kunt dan op twee manieren betalen:
1 Verwijder de adressticker, plak de aangegeven portokosten in postzegels rechtsboven op de portokaart en post de kaart in een brievenbus van PostNL.
2 Betaal via een eenmalige incasso op www.postnl.nl/betalen. Hiervoor heeft u de betaalcode nodig die op de portokaart staat. De incasso wordt normaal gesproken aan het eind van de maand afgeschreven van uw rekening.
http://www.postnl.nl/voorthuis/brief-versturen/portokosten/#cat-1

Berekening portokosten buitenland
Bij ondergefrankeerde post naar het buitenland rondt PostNL het ontbrekende bedrag ook af naar € 0,50 of een veelvoud daarvan. Daarbij komt nog € 1,50 aan administratiekosten.
http://www.postnl.nl/voorthuis/brief-versturen/portokosten/#cat-2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ondanks het feit dat een zending niet (voldoende) gefrankeerd is, zal deze toch door PostNL worden bezorgd. Als een poststuk zonder frankering wordt aangetroffen, zal er door PostNL een kaart worden toegevoegd. Hierop wordt vermeld dat de afzender zich waarschijnlijk heeft vergist. PostNL vraagt aan de geadresseerde om dit bedrag, met een kleine toeslag voor de administratiekosten, te voldoen.
De geadresseerde heeft vervolgens de keuze om dit te betalen of de zending te weigeren. Door deze procedure is er kans op enige vertraging in de aflevering van het betreffende poststuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er "retour afzender" bij hebt staan, dus je eigen adres, sturen ze het terug naar je "retour afzender adres"

Toegevoegd na 47 seconden:
Je eigen adres dus ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Belgie wordt hij aan de geadresseerde besteld maar moet hij strafport betalen, zo hij dat niet wilt zal de brief terug naar de afzender gaan alwaar een kost zal aangerekend worden.