Wat is een fatsoenlijke en redelijke vergoeding voor een executeur testamentair?

Graag willen mijn vrouw en ik als er met ons iets voordoet en overlijden, dat een goede vriend van ons alle zaken voor onze enige dochter regelt. Hiervoor willen wij nu al een vergoeding afspreken. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ben ik erg naïef,maar waarom zou je als je maar één kind hebt en die alles willen nalaten, een executeur testamantair nodig hebben?

Het beste antwoord

In de wet is voor een executeur een vergoeding ("loon") bepaald van 1% van de erfenis.
De benoeming van een executeur moet in een testament geregeld worden. Zelf een en ander op papier zetten m.b.t. de executeur is helaas niet rechtsgeldig.
In het testament kunt u ook afwijken van de wettelijke vergoeding. U kunt een bedrag opnemen of een ander percentage.

Hoe hoog de vergoeding moet zijn hangt af van de werkzaamheden van de executeur.
Als u bijvoorbeeld een aantal panden of een eigen bedrijf heeft, dan is het wenselijk dat de executeur een hogere vergoeding ontvangt voor zijn werkzaamheden dan wanneer u alleen spaargelden heeft.

Tevens is de hoogte van de vergoeding afhankelijk van de hoogte van uw vermogen.
Het is heel vervelend als de executeur uiteindelijk zijn vergoeding krijgt en er voor uw dochter niks meer overblijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind persoonlijk dat dit een laatste dienst moet zijn van een goede vriend. Het zou wat mij betreft dus niets hoeven kosten. Waar heb je immers vrienden voor?

Geen vergoeding dus, maar een vriendendienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het is een behoorlijke verantwoordelijkheid die ook beroep doet op veel vrije tijd als je daarnaast een ban hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan wel zo zijn, maar naast je baan heb je ook "vrienden" ;)
ronron1212
11 jaar geleden
Lees even mijn link en kijk even waar je verantwoordelijk voor bent en wat het inhoud.
De vergoeding is 1% van de nalatenschap hier tegenover staat een behoorlijke verantwoordelijkheid voor de executeur dus goed overleg met de gene die dat zou moeten zijn is wel verstandig.
ronron1212