Als mijn vriendin een Wajong uitkering heeft en ik heb een vast salaris per maand, zijn er dan gevolgen voor haar wat betreft haar uitkering?

Stel dat ik na mijn afstuderen tussen de 2000 en 3000 euro per maand verdien, kan de Wajong uitkering van mijn vriendin dan ingetrokken of verminderd worden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Nee, dat heeft geen invloed, de Wajong wordt niet gekort.

Welke inkomsten hebben geen invloed op mijn Wajong?
Van sommige inkomsten wordt uw Wajong-uitkering niet lager. Dat geldt bijvoorbeeld voor:

het inkomen van uw partner;
uw vermogen of spaargeld;
een erfenis;
alimentatie;
de toeslag voor huur, zorg of kinderopvang van de Belastingdienst;
een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk tot een bedrag van € 150 per maand met een maximum van € 1.500 per jaar. De bedragen variëren per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, Wajong is persoonsgebonden. Het inkomen van een eventuele partner of huisgenoot staat daar dus los van. Een eventuele toeslag die ze ontvangt bovenop de Wajong , kan het wél zijn dat deze toeslag minder zal worden op helemaal stopgezet wordt. Zo'n toeslag kun je o.a. krijgen als je zelfstandig woont en je Wajong is lager dan het sociaal minimum, bijvoorbeeld omdat je nog geen 23 bent en de Wajong dus nog gebaseerd is op het minimumjeugdloon, en ik weet natuurlijk niet of dit op jouw vriendin van toepassing is. Maar de Wajong zélf, die blijft gewoon hetzelfde als jij gaat verdienen.