Mag je werkgever loon inhouden als ik mijn opzegtermijn niet voldoe?

Ik ben student en heb een bijbaan als afroepkracht voor gemiddeld 15u per maand. Na een conflict met mijn baas en omdat ik fulltime vakantiewerk wilde doen heb ik ontslag genomen. Mijn baas wilde dat ik nog een maand kwam werken (opzegtermijn). Maar na een week had ik fulltime vakantiewerk gevonden en was het voor mij onmogelijk om die 3/4u per week te werken voor mijn opzegtermijn. Ik ben ook niet komen werken tijdens mijn opzegtermijn en nu heeft mijn baas het loon ingehouden van de uren die ik nog krijg uitbetaald. Mag dit? en zo ja, wat kan ik er tegen doen om die uren alsnog uitbetaald te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet werken .... géén geld ....... logisch toch ......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik krijg nog geld van uren die ik gewerkt heb. Maar die zijn niet uitbetaald omdat ik mijn opzegtermijn niet ben nagekomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had in overleg moeten gaan en niet zomaar niet komen. Verder had je misschien bij je fulltime baan het kunnen uitleggen en 1 dagdeel daar minder kunnen werken. Billen branden, blaren zitten.... je oude werkgever kan toch ook niet zomaar een nieuwe toveren?

Antwoorden (2)

Ja dat mag hij want je hebt je aan je contract te houden en daarbij moet je vorige werkgever nieuw personeel aannemen en dit kost ook geld.

Toegevoegd na 12 uur:
Niet naleven opzegtermijn

Wanneer de werknemer op stel en sprong wil vertrekken, mag de werkgever eisen dat de werknemer zich aan de opzegtermijn houdt. Trekt de werknemer zich hier niets van aan, dan kan de werkgever een gefixeerde schadevergoeding vorderen bij de kantonrechter. Deze ‘boete’ is gelijk aan het loon dat de werkgever had moeten betalen, als de werknemer de juiste opzegtermijn had aangehouden.

De werkgever kan ook verzoeken om een volledige schadevergoeding. Meestal gaat het dan echter eveneens om een vergoeding ter hoogte van het loon. Daarom komt een volledige schadevergoeding in de praktijk alleen in uitzonderlijke omstandigheden voor, bijvoorbeeld wanneer de werknemer naast salaris ook aanzienlijke beloningen in natura ontvangt.

Wanneer de werkgever geen redelijke opzegtermijn in acht heeft genomen, heeft de werknemer eveneens recht op een gefixeerde of volledige schadevergoeding. Het dienstverband is dan overigens wel afgelopen. De werknemer kan ook herstel van de arbeidsverhouding eisen, maar dit gebeurt slechts zelden als er alleen een onjuiste opzegtermijn in het geding is.

De mogelijkheid tot vergoeding van de schade of herstel van het dienstverband verjaart na zes maanden. De verjaringstermijn begint te lopen vanaf de dag dat de arbeidsovereenkomst feitelijk beëindigd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee inhouden mag niet is gewoon diefstal maar jij pleegt contractbreuk door niet op te komen dagen
Dus allebei fout