Moet ik als ik een offerte krijg al betalen? of is dit alleen bij een factuur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (6)

Als je een offerte accepteert kan het wezen dat je een deel betaling moet doen. Je kunt vragen om een factuur hiervoor maar dat hoeft niet.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat kan afspraak gemaakt in de offerte. Later komt dan een factuur.
je betaalt pas als je de factuur krijgt.
een offerte kan je zien als een voorstel; dit en dat gaat er gebeuren, en zoveel gaat het kosten.
nav een offerte heb je nog geen verplichtingen.
11 jaar geleden
Een offerte is nog geen definitieve factuur, het is een voorberekende prijs. Een offerte is vrijblijvend, je kunt ook meerdere offertes aanvragen bij verschillende bedrijven. Dan je keuze maken met welk bedrijf je zaken wilt doen. Is je beslissing definitief dan krijg je een factuur en deze moet je dan betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn bedrijven die kosten rekenen om een offerte te maken, dit moet wel vooraf bekend worden gemaakt.
Maar die kosten vervallen meestal als u bij hun besteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een offerte hoef je niet te betalen
een offerte is een berekening van de kosten van een opdracht van een levering van goederen en/of diensten , je kan dan ook bij meerdere aanbieders een offerte laten maken , waardoor je beter zicht krijgt op de prijs kwaliteit verhouding
tip , laat je niet overrompelen door verkoop praatjes van we hebben nu tijd om e.e.a. te doen dus nu beslissen , we zitten nu in crisis tijd , dus haal je beste deal binnen door alles rustig te bekijkenen te vergelijken , alleen bij geleverde goederen of gedane arbeid (als het product voldoet)dient de factuur te worden betaalt , wel mag men na het plaatsen van de order een voorschot of deelbetaling vragen , maar nooit het hele bedrag voor de levering van goederen of diensten ,suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortweg: JA en NEE.

Hangt namelijk af van het bedrijf wat de offerte aan je uitgebracht heeft! Er zijn steeds meer bedrijven die het "shoppen" tegengaan door alleen nog een complete/gespecificeerde offerte te maken met vergoeding van de offertekosten. Wel moet het bedrijf dan heel duidelijk VOORAF aangeven dat de je offerte moet betalen! Doen ze dit niet schriftelijk (bijvoorbeeld in algemene of bijzondere verkoopvoorwaarden) hoef je GEEN offertekosten te betalen. Mocht er overigens achteraf discussie ontstaan over of dat wel of niet vooraf aan het maken van de offerte is gebeurd, moet het bedrijf aan kunnen tonen dat het wel vooraf offertekosten kenbaar heeft gemaakt.
Het is dan uiteraard wel gebruikelijk dat de offertekosten afgetrokken worden van het factuurbedrag (korting) als je de offerte accepteert.

Over het algemeen is een offerte een vrijblijvende prijsopgave. Dit houd in dat een offerte kosteloos voor je wordt opgesteld en overhandigd. In een offerte staat de hele aanbieding duidelijk omschreven, evenals de (rand)voorwaarden, zoals de betalingstermijn en of er eventueel (een deel) vooruit betaald moet worden.

Nogmaals, het hangt dus echt van het bedrijf af waar je zaken mee wilt gaan doen. Lees goed de algemene- of leveringsvoorwaarden van het bedrijf door, voordat je ze iets voor je laat doen. Steeds meer bedrijven gaan de grote multinationals achterna en hanteren keihard hun algemene voorwaarden die soms echt op het randje van het wettelijk toelaatbare zitten. Helaas heb je dan achteraf bij eventuele rechtsgang bijna geen poot om op te staan en kan je gewoon betalen, met vermeerdering van alle juridische kosten! GOED LEZEN DUS!
Het is ook goed om te weten wat er wel en niet in algemene voorwaarden mag staan (zwarte lijst) en wat er eigenlijk niet sociaal acceptabel is (grijze lijst). Kijk maar eens bij de bronnen, daar staan ze beiden bij.

Daaronder staat een topic van een rechtenforum, met precies zo'n zelfde situatie als ik de vraag goed begrepen heb.