Mag een werkgever eisen dat je je vakantie-uren in uren opneemt i.p.v. dagen? B.v. elke dag een half uur eerder naar huis i.p.v. een hele dag opnemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, het opnemen van vakantie moet in goed overleg gaan tussen werkgever en werknemer. Net als dat jij niet 's ochtends op mag bellen dat je die dag een dagje vakantie neemt mag je werkgever niet zonder overleg met jou aangeven hoe en wanneer jij je vakantie mag opnemen.

Het is natuurlijk wel zo dat de werkgever redelijke eisen mag stellen aan hoe en wanneer de vakantie wordt opgenomen. Zo kan hij eisen dat je niet met al je collega's tegelijk vakantie opneemt.

Iedere dag een half uur eerder naar huis kun je afspreken met je baas, maar hij mag het niet als eis stellen.

Je kunt je werkgever wijzen op het feit dat hij de uren ook gewoon mag uitbetalen, wellicht helpt dat om de dialoog wat op gang te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opname vakantie algemeen

De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de minimum vakantie van ten minste 4 weken (4 maal de overeengekomen wekelijkse arbeidsduur) op te nemen.
Het is de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer om ook daadwerkelijk vakantie op te nemen. De werkgever kan hem daartoe niet verplichten, maar na 5 jaar vervalt het recht op je niet-opgenomen vakantiedagen.

De regering vindt dat het opnemen van het wettelijk verlof meer gestimuleerd moet worden, met het oog op de veiligheid en gezondheid van werknemers.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook hier is de Rijksoverheid duidelijk:
U moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar u minimaal recht op heeft. Uw werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'.

U dient uw vakantiewensen in bij uw werkgever. Na ontvangst van uw wensen heeft uw werkgever 2 weken de tijd om schriftelijk bezwaar te maken. Doet hij dat niet, dan is de vakantie vastgesteld.
Voor extra vakantiedagen, die bovenop het wettelijke minimum komen, kan een andere termijn gelden. Dat moet dan wel van tevoren schriftelijk zijn vastgelegd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-vakantiedagen-opnemen.html

Toegevoegd na 4 uur:
Uit dit antwoord blijkt toch duidelijk dat het antwoord "nee" moet zijn?
Dat mag een werkgever niet eisen.
Een werkgever moet er voor zorgen dat jij je vakantie aaneengesloten kan opnemen.
En wel vier weken achter elkaar ook.
Tenzij............lees de bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom die min? Misschien een werkgever die het niet eens is met de wet?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen - gegeven maar dit is geen antwoord op de vraag.
Lees de vraag eens weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit mijn antwoord blijkt duidelijk dat het antwoord "nee" moet zijn.
Dat mag een werkgever niet eisen.