Wajong arbeidsongeschikt, toch pas betaling over 4 maanden?

ik ben ziek. niet veel toelichting nodig voor deze vraag, maar bij het gesprek bij de UWV werd besloten dat ik volledig arbeidsongeschikt ben. nou zie ik overal dat als je volledig arbeidsongeschikt bent dat de wajong op de dag van de aanvraag in zou moeten gaan . het probleem is dat ik net de brief krijg, en wel volledige wajong krijg maar dus niet op de dag van de aanvraag, maar pas 4 maander erna. waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een jaar geleden werk ongeveer dezelfde vraag op goeievraag gesteld. Het antwoord van het UWV-Webcare was:
Ben je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt?
Ingangsdatum uitkering is de dag na de ontvangstdatum. Betalingen gaan lopen vanaf de dag nadat de aanvraag is ontvangen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ben je niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt?
Wajong-aanvraag in maart; ingangsdatum uitkering 16 weken later. Je geeft aan vanaf juni; de betalingen gaan lopen vanaf juni.

-----------------------------------------------------------------
Conclusie: Omdat u niet volledigarbeidsongeschikt bent, gaat voor u de betaling in 16 weken na de Wajong-aanvraag.
fisbel
11 jaar geleden
Beste viperidae,

In jouw geval heeft UWV (waarschijnlijk) beoordeeld dat je nu niet kunt werken maar in de toekomst wel.

Je bent dan wel volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikt.

De Wajong-uitkering gaat dan 16 weken na de aanvraag door UWV is ontvangen in.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen volledig arbeidsongeschikt en volledig en duurzaam arbeidsongeschikt. Net zoals er een verschil is tussen volledige arbeidsongeschiktheid op medische en op arbeidskundige gronden. In beide gevallen levert dit een arbeidsongeschiktheid van 80-100% op, maar er zijn in de praktijk ook verschillen, op dit moment vooral op het gebied van de reïntegratiemogelijkheden.

Zo zijn er ook verschillen tussen alleen volledig arbeidsongeschikt zijn, en volledig én duurzaam arbeidsongeschikt. Eén van die verschillen is dat in de nieuwe Wajong geldt dat je bij een volledige én duurzame arbeidsongeschiktheid, niet te maken hebt met de extra wachttijd van 16 weken voordat je uitkering ingaat. In jouw geval zal er dus hoogstwaarschijnlijk wel sprake zijn van een volledige, maar niet van een duurzame arbeidsongeschiktheid.

Wat dat betekent, is dat de verzekeringsarts voor jou in de toekomt nog herstel mogelijk acht, of eigenlijk liever dat hij dat niet uitsluit. Dat kan betekenen dat je een aandoening hebt die of over kan gaan, of die gedeeltelijk kan herstellen, maar het kan ook betekenen dat je een aandoening hebt die niet zal herstellen, maar dat de arts het wel mogelijk acht dat je ondanks dat beter zult kunnen functioneren in de toekomst, bijvoorbeeld door revalidatie of andere behandeling, of door een optimalisering van je leefomgeving en het omgaan met je klachten. Het komt vaak genoeg voor dat mensen wél volledig, maar niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Het stempel "volledig en duurzaam arbeidsongeschikt" wordt gelukkig ook niet al te snel gegeven, want dat betekent dat de arts helemaal geen kans meer ziet op herstel, ook niet in de toekomst. Ondanks dat het 'slechts' een inschatting van een verzekeringsarts betreft, is dat natuurlijk toch wel een deprimerend oordeel natuurlijk.

Overigens moet ook in je participatieplan omschreven staan wat een beetje de verwachtingen voor de toekomst zijn, en wat er van je verwacht wordt om dat te bereiken. Ik weet alleen niet of er ook een participatieplan geschreven wordt wanneer iemand op medische gronden volledig arbeidsongeschikt is, want zo goed ben ik niet bekend met de nieuwe Wajong.