Wat is de waarde van de gulden?

Als je bijvoorbeeld "oud geld" terug vind. Is het dan ook meer waard omdat het oud is? Zou er misschien een munthandelaar veel geld voor geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De waarde wordt bepaald wat 'de gek er voor geeft'. Op het ogenblik zal het nog gewoon de oude koers zijn, omdat de vraag naar guldens laag is. Enkel de (DNB) bank wisselt de munten nog om. Als je er mee wilt betalen, zul je dat vaak niet eens kunnen en is je gulden 'niets' meer waard.

Als guldens verzamelen ooit populair wordt, zou je eventueel nog meer dan de huidige koers kunnen krijgen.

Iemand nog interesse in een oud briefje van 100 gulden? Van een oud vrouwtje geweest en altijd ergens achterin een la gelegen. Voor 50 EURO mag je hem hebben! ;- )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee nog niet.
Op dit moment kan je je oude guldens gewoon nog bij DNB afgeven en krijg je de euro voor de koers op het moment van invoer.

Dankzij inflatie is wat je er mee kan kopen nu echter minder dan in 2002

Toegevoegd na 1 minuut:
hm.. tenzij het natuurlijk echt oud is. Als je een oud gouden vijfje vind, geef ik je er zo 10 euro voor, en dan heb je een slechte deal ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lizzy;

Dat hangt af van hoe oud de munt is, of hij van zilver of nikkel is, waar hij is geslagen en in welke staat hij verkeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de gek er voor geeft.
Verzamelwaarde hebben ze nog niet veel er zijn er nog veel te veel.
Het schijnt dat er nog een half miljard aan niet ingewisselde guldens in Nederland zijn. (munten)
Daar heb ik dan bv nog 100 centen van.
Hoop ook dat die ooit nog eens wat gaan opleveren maar dan meer voor mijn achter achter klein kinderen.
Er zijn verzamelaars die bepaalde munten zoeken, zoals speciale uitgave, bv het voetbal vijfje, of een rijksdaalder van de Unie van Utrecht.
Ook jaartallen verschillen er zijn jaren dat er bv weinig kwartjes geslagen zijn, heb je een kwartje uit dát jaar dan levert hij iets meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat de gek er voor geeft is zo lekker vaag, laten we zeggen dat ik nog een mooie vuurtoren heb liggen, dat is toch een redelijk weinig meer voorkomend briefje. Die is inderdaad nog bij de DNB in te leveren, maar momenteel ook zo'n €150,- op sites al e-bay / marktplaats waard, en ik vindt dat nog wat weinig eigenlijk. Als iemand hier meer biedt dan hoor ik het graag natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van muntgeld uit de guldentijd is niet meer dan de waarde van het metaal waarvan ze gemaakt zijn,tenzij het voor verzamelaars interesante exemplaren zijn,omdat er weinig van in omloop gebracht zijn,muntgeld kun je bij DNB niet meer inwisselen,papiergeld wel.