Wanneer kan ik het beste bij NEM het energiecontract opzeggen, zonder een boete te riskeren en de bonus mis te lopen?

Op 8 augustus loopt het eenjarig energie-contract af. Bij een vol jaar heeft NEM een korting toegezegd van 45% op het leveringstarief. Hoe moet ik te werk gaan om er zeker van te zijn dat NEM de korting ook daadwerkelijk geeft en dat de overname niet voor einde contractdatum plaatsvindt? Mijn plan is de aanmelding bij de nieuwe leverancier te verzorgen voor 1 juli. Immers de nieuwe leverancier geeft 7 dagen verplichte bedenktijd en het opzegtermijn bij NEM is 1 maand. Ik heb op internet gelezen, dat de overstap bij NEM vaak geregeld wordt, voor de einddatum, ondanks men duidelijk aangeeft, dat men het hudige contract wil uitdienen.

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Uw contract zeker laten aflopen en ervoor zorgen dat u een nieuw heeft van onbeperkte duur, dan kan u opzeggen wanneer u wilt, mits één maand schriftelijke vooropzeg. Pas na die datum kan u opzeggen NADAT u een nieuw contract aangaat bij een andere leverancier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook klant geweest bij de NEM, en mijn overstap is keurig geregeld, dus niet te vroeg.

Ik heb de nieuwe leverancier opdracht gegeven de overstap in gang te zetten. Om er zeker van te zijn dat ze dat niet te vroeg zouden doen, zodat ik mijn bonus mis zou lopen, heb ik de NEM gebeld en gemaild. Daarbij heb ik ook zelf mijn contract opgezegd, maar, en dat is heel belangrijk: ik heb expliciet verteld dat mijn contract pas op datum X zou mogen worden beëindigd, EN ik heb de NEM expliciet verboden mijn contract eerder dan die datum te beëindigen, ook als de overnemende partij zou beweren dat ze mijn toestemming hadden.

Ik raad jou aan hetzelfde te doen. Verder raad ik je aan, elke stap van het overstapproces voor jezelf te noteren: op welke datum heb je welke opdracht gegeven aan welke leverancier (de NEM of de nieuwe), via welke methode heb je dat gedaan (bellen, e-mail, webformulier, brief), met wie heb je gesproken, en welk antwoord heb je via welke weg op welk moment ontvangen.

(Volg je het nog?)     ;-)

Ik ben nu al meerdere keren van leverancier gewisseld, telkens op bovenstaande manier, en dat werkt erg goed. Eén keer is het misgelopen, maar doordat ik kon aantonen dat de fout niet bij mij lag, heb ik toen van de nieuwe leverancier de bonus ontvangen die ik eigenlijk van de oude leverancier had moeten krijgen, maar die ik niet kreeg doordat de nieuwe leverancier mijn contract toch te vroeg overnam.

(Pas vanaf dat moment ben ik de oude leverancier expliciet gaan verbieden mijn contract eerder te beëindigen dan de door mij genoemde datum, zoals bovenaan beschreven.)

Toegevoegd na 3 minuten:

Overigens, als je het nog steeds te riskant vindt: vanaf 8 augustus wordt jouw contract bij de NEM omgezet in een contract voor onbepaalde duur. Dat contract is per maand opzegbaar.

Wat let je om dat moment af te wachten? Je bent dan verzekerd van je bonus.

Pas op 8 augustus zeg je je contract op, per eerstmogelijke datum (dat zal dan 8 september zijn). Je zit dan één maand langer bij de NEM dan nodig, maar zeg nou zelf: is die nieuwe leverancier echt zo enorm veel goedkoper dat je daardoor veel te duur uit bent? Ik vermoed zelf van niet.

Als je dus zo veel mogelijk zekerheid wilt hebben en zo weinig mogelijk moeite wilt doen om alles goed te regelen en in de gaten te houden, blijf je gewoon een maandje langer bij de NEM.

Cryofiel