Ja hoor, geen probleem.

Toegevoegd na 41 seconden:
Soms mag je niet betalen met 200 of 500 maar dat moet dan buiten al zichtbaar zijn. Met 100 moet je altijd kunnen betalen maar als je iets van een euro koopt zullen ze niet blij met je zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha we hadden beiden de 1 euro regel in gedachten. Ik kan niet anders dan een + geven voor een antwoord dat zoveel gelijkenis vertoont met het mijn hé ;-) Fijne avond nog!

Andere antwoorden (3)

Ja, het briefje zal gescand worden op de echtheid en als het goed bevonden wordt mag je hiermee betalen.

Men heeft uiteraard liefst dat je dan ook een aankoop doet die hoger ligt dan pakweg 20 euro maar in principe mogen ze zelfs voor een aankoop van 1 euro dat briefje niet weigeren.

Liefs en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
In sommige winkels doen ze dat zelfs met een briefje van 5 euro. Dat komt niet aangenaam over, net alsof ze mij ervan verdenken dat ik met een vals biljet wil betalen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou amadea, ik vind het niet erg hoor. Ik vind het prima als ze het bij iedereen standaard checken en niet alleen bij guur uitziende types. Prima.
De regel is als volgt: betaal met een wettig betaalmiddel en betaal gepast.

Dat ze bij Albert Heijn de €200 en €500 niet accepteren, is quasi-legaal. Die biljetten zijn zoveel waard dat caissières ze liever niet in hun kassa hebben liggen (logisch), maar het zijn wel wettige betaalmiddelen.

Over het "betaal gepast"-gedeelte geldt de volgende uitleg: als jij €2,30 moet betalen, dan doe je dat niet met €50,-. Dat is niet gepast, ook al is het een wettig betaalmiddel, en dus mag het geweigerd worden.

Conclusie: je mag best met €100,- betalen, zolang je maar €80,- of meer uitgeeft (of iets wat daarbij in de buurt komt). Probeert een caissière dan nog steeds te weigeren, dan staat ze niet in haar recht.

Toegevoegd na 39 seconden:
Uiteraard kunnen caissières ook caissièrs zijn... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al het geld kun je overal uitgeven. Chartaal geld is namelijk een wettig betaalmiddel. Ook als er staat dat ze briefjes van 200 en 500 niet accepteren moeten ze dat toch doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeven ze niet als het maar van buiten is aangegeven, jij bent namelijk niet verplicht om daar te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.security.nl/artikel/32364/Juridische_vraag%3A_Mogen_winkels_wel_contant_geld_weigeren%3F.html?version=normal op deze site is een ander forum waar deze vraag ook is gesteld. Op deze sitr gaan ze dieper er op in dat je een eettig betaalmiddel, zoals chartaal geld, niet mag weigeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je die hele site gelezen? De vraag was heel anders op die site (ging om alleen pinnen).