als je niet werkt ben je dan toch verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen? (gedeelte van het jaar in het buitenland gewoont, gedeelte uitkering

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

je zal zelf een verzekering moeten afsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in principe ben je ook verzekerd voor de ANW, AOW en AWBZ, ook als je niet werkt. Dus hoewel de premie afhankelijk is van het inkomen, betekent het niet dat als je niet betaalt dat je niet verzekerd bent.

Voor de AOW geldt wel dat je voor de periode dat je in het buitenland woont, geen rechten opbouwt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zijn uitkeringen zoals de bijstand en de WW wel inkomsten volgens de wet op inkomstenbelasting 2001, dus in sommige gevallen zal hier wel degelijk premie volksverzekering over betaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in ons land een uitkering ontvangt, dan wordt hierop loonheffing ingehouden. Die loonheffing bestaat uit loonbelasting en premies volksverzekeringen. Je bent dan in ieder geval op dat moment verzekerd voor de volksverzekeringen.
Computoon