Als centrale banken geld bijdrukken en in het systeem pompen (quantitative easing), waar komt dit geld dan terecht? Waar gaat het naar toe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Ik ben net "overleef de kredietcrisis van Willem Middelkoop " aan het lezen . Als ik hem uit heb kan ik je denk ik antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij drukken vooral de Amerikaanse centrale bank en de Britse centrale bank , geld bij. Dus daardoor wordt de Euro duurder. Maar voorkomt dit inflatie in Eurozone.
Dus het is hier minder erg dan daar . Dus daardoor komen wij er misschien mee weg.

Antwoorden (6)

Bij de consumenten, net als al het andere geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Postpunk;

Het overgrote deel gaat naar de staatsschuld. Die daar paradoxaal genoeg alleen maar groter van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt in de staatskas... En van daaruit komt het in het betalingsverkeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merk op dat je "geld drukken" natuurlijk figuurlijk moet opvatten; in de praktijk komt het neer op een paar bitjes in een computer op 1 zetten
(in het saldo van "de staatsrekening").
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In iedere economie zijn vier vormen van besteders te weten: consumenten, bedrijven, overheid en buitenland.
Als de centrale bank geld bijdrukt zal dit bij deze besteders terecht komen via leningen.

Op dit moment zijn consumenten terughoudend met leningen en bedrijven nog meer terughoudend. De overheid leent op dit moment (zeker in de VS) en stimuleert daarmee de economie.