Als je 17 jaar bent en niet meer thuis woont is je vader dan verplicht om alimentatie te betalen?

Op 17 jarige leeftijd en al 4 maanden niet meer thuis wonen, en slapen bij verschillende mensen is de vader dan verplicht om alinmentatie te betalen en goed onderdak te regelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
ronron1212
11 jaar geleden
waarom woon je niet meer thuis dan?

Antwoorden (2)

Nee, dat heeft niets met elkaar te maken.

Je bent als ouders wel verantwoordelijk voor een 17-jarige,
maar het al dan niet betalen van alimentatie wordt
bepaald door de rechter.

De 17 jarige kan dat wel zelf aanvragen, maar als de vader geen geld heeft dan valt er niets te halen.

En de moeder is net zo verantwoordelijk als de vader.

En een 17-jarige >> zit ie op school of wat doet ie?
Daar hangt het ook mee samen.
Die kan eigenlijk zelf ook geld verdienen.

Toegevoegd na 2 uur:
Nu je wat extra informatie geeft, is het wat duidelijker.

Bel eens met Sensoor.
Ze luisteren en kunnen je praktische informatie geven.

http://www.sensoor.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vader verdient zo een 6000 euro per maand en de moeder heeft niks om te besteden. 17 jarige zit nog op middelbare school en betaald bijna alles zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi dat je die informatie nu pas geeft.
Dat schiet lekker op. Dan moet ie met zijn moeder naar een instantie voor gratis rechtshulp en met behulp van een advocaat en via
de rechter proberen alimentatie af te dwingen.
Ouders zijn verplicht hun kinderen te verzorgen. Daar horen ook kosten voor onderhoud bij. Die plicht is er ook als het kind niet meer thuis woont, en die plicht betreft dan ook eventuele huur. Wel kunnen de ouders bepalen dat het kind thuis moet blijven wonen, al zal dat bij een ouder kind niet zo zwart-wit liggen. En omgekeerd: als het kind thuis wil wonen, kunnen de ouders hem de deur niet weigeren. Een minderjarige kan niet zelfstandig grote financiële verplichtingen, zoals een huurovereenkomst, aangaan.
Alimentatie komt alleen om de hoek kijken als er een echtscheiding is.
Een 17-jarige is trouwens leerplichtig zolang hij geen diploma heeft gehaald. Hij hoort dus niet te werken, maar moet naar school. De ouders moeten daarop toezien.

Ik vraag me trouwens af wat hier aan de hand is. Wie heeft er problemen met wie en waarom? De juridische kant is wel van belang, maar hier zijn kennelijk problemen die om een bredere oplossing vragen.