wat is het beste om het snelst van je schulden af te komen, bewindvoering of schuldsanering?

Ik heb mijn huis ver onder de prijs moeten verkopenk, omdat ik het niet meer kon opbrengen oa. omdat mijn drie kinderen bij me zijn komen wonen. Nu zit ik met een grote restschuld en weet niet wat ik het beste kan doen. Momenteel loopt de boel bij een bewindvoerder, maar deze gaat nogal creatief met het geld om waardoor ik nog meer problemen krijg financieel. Hij laat rekeningen lang liggen en betaald ze dan in één keer, waardoor ik dan die maand geen leefgeld krijg. Is het toch slimmer om in de schuldsanering te gaan? Wat heeft dat voor gevolgen voor de rest van mijn leven? Kan ik ergens gratis hulp krijgen? Want deze man vraagt nog 85 euro per maand...zo kom ik er nooit uit en kan ik niet verder met mijn leven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Aan de reactie van \Lies, heel compleet, zou ik dit graag nog toevoegen. Mocht je in aanmerking komen voor SHV dan is dat gratis. Van het bedrag dat je moet sparen voor de aflossing van je schulden mag een gemeente of kredietbank een bepaald percentage inhouden voor de kosten. In feite betalen de schuldeisers dit dus, zij krijgen hierdoor namelijk minder van hun schulden afgelost.

Bij de wettelijke schuldsanering gaat van het gespaarde bedrag ook het salaris van de WSNP-bewindvoerder af. Dus ook hier minder voor de schuldeisers.

De WSNP-bewindvoerder is er alleen voor de schuldeisers. Hij gaat je dus niet helpen met allerlei zaken. Wel controleren. Je moet dus zelf je toeslagen aanvragen, mocht je daar recht op hebben en je belastingaangifte doen.

Gemeentes hebben soms ook vrijwilligers die je bij de dagelijkse financiële huishouding en het overzicht daarover kunnen bijstaan. Ook bestaat Schuldhulpmaatje en de formulierenbrigade van Humanits. Of zoek een budgetcoach die je eens in de zoveel tijd wil begeleiden. Dat is dan niet gratis. Maar wellicht wel anders, dus minder dan de kosten die je nu hebt, terwijl er ook nog een potje van wordt gemaakt.

Als laatste optie, schuldenaren in de schuldregeling komen vaak verplicht in budgetbeheer, daar heb je dus ook al een stuk ondersteuning. Het is wel raadzaam om dan tijdens de 3 jaar van de regeling te zorgen dat je het na de tijd zelf weer kunt, je financiële huishouding op orde houden, mocht dat nu een probleem zijn tenminste. Dat vind ik niet direct blijken uit je verhaal.

Veel sterkte en ik hoop dat je er uit komt. Ga in ieder geval het gesprek aan bij SHV in je gemeente. Daar kunnen ze je ook verder helpen als het goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij schuldsanering heb je ook een bewindvoerder, maar die gaat dan alleen over de schuldsanering. Daarnaast kun je ook onder "beschermingsbewind" staan. Dit is voor mensen die hun financiën niet zelf kunnen regelen, bijv. door ziekte of verstandelijke handicap. Tegenwoordig wordt het ook vaker toegepast bij mensen die wel handelingsbekwaam zijn, en financiële problemen hebben. Ik denk dat jij nu deze vorm van bewindvoering hebt?

Als jouw huidige bewindvoerder geen erkend schuldhulpverlener is maar alleen je geld beheert, moet je er eerst voor zorgen dat je daadwerkelijk schuldhulpverlening krijgt. Informeer bij de volkskredietbank of het maatschappelijk werk.

In de schuldsanering kom je niet zomaar. Dan bedoel ik de WSNP, dus het wettelijke traject. Een rechter moet beslissen dat je voldoet aan de eisen.

Eén van die eisen is dat je eerst hebt geprobeerd om op een andere manier je schulden af te lossen, met een erkend schuldhulpverlener. Bij de volkskredietbank kan de schuldhulpverlener bijvoorbeeld een voorstel doen aan al je schuldeisers. Als ze daarmee akkoord gaan, kan de VKB je schuld overnemen. Dan heb je nog maar één schuldeiser, en die betaal je langzaam af. Ook dan heb je een bepaald bedrag aan leefgeld, de rest is voor afbetaling van je schuld. Als niet alle schuldeisers instemmen, zal de volkskredietbank je begeleiden naar WSNP. Vervolgens is het aan de rechter om te bepalen of je wordt toegelaten.

Als je inderdaad in de schuldsanering komt, betekent dit dat je 3 tot 5 jaar een bedrag aan leefgeld hebt, dat je je aan de strenge regels moet houden, en dat je naast je leefgeld al het geld dat binnenkomt, stort op de boedelrekening. Verder moet je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk geld binnenkomt, dus je moet werken of heel hard op zoek naar werk.

Als je je houdt aan alle regels, kan de rechter je aan het eind van het traject een "schone lei" geven. De schulden die dan nog openstaan, worden kwijtgescholden (feitelijk is het iets ingewikkelder dan dat, maar voor de cliënt komt het daar op neer). Je hebt uiteraard wel een BKR-registratie dan, maar na die periode ben je 'schuld-vrij'.

Ook in de schuldsanering moet je trouwens je bewindvoerder betalen. Hoe dat zit bij de volkskredietbank weet ik eigenlijk niet. Maar als je het idee hebt dat je huidige bewindvoerder je niet verder helpt, is het zeker zaak om een goede schuldhulpverlener te vinden die je hierin kan begeleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een + voor het uitgebreide deskundige antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij schuldsanering eb je niet altijd een bewindvoerder, die heb je alleen als je onder de WSNP valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hippo: daarom schreef ik met schuldsanering het wettelijke traject, dus de WSNP bedoel. Het is altijd verwarrend dat ook schuldhulpverlening via de gemeente en andere vormen van hulpverlening vaak als 'sanering' worden aangeduid. Ik noem dat liever gewoon schuldhulpverlening, om het onderscheid te maken.