Klopt het dat alle toekomstige pensioenuitkeringen altijd zijn toegezegd onder voorbehoud?

Ik las ergens de bewering dat alle toekomstige pensioenuitkeringen altijd zijn toegezegd onder voorbehoud. Dus dat ze zonder problemen pensioenuitkeringen kunnen korten als dit noodzakelijk is. Klopt deze bewering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat klopt. Een pensioenfonds is in wezen een collectief spaarsysteem. Het fonds moet voorkomen dat er teveel geld wordt uitgekeerd, want dan blijft er voor anderen niet genoeg geld over. In goede tijden, zoals we die jarenlang hebben gehad, zijn alle pensioenaanspraken gedekt en kunnen ze elk jaar worden geïndexeerd (aangepast aan de inflatie). In slechte tijden (zoals nu) is indexering niet mogelijk en gaan bovendien de premies omhoog. Voorlopig zit er nog genoeg geld in de fondsen om op die basis de (niet volledig geïndexeerde) pensioenen uit te betalen, maar als het geld op is, is het op.
De overheid heeft strenge pensioenwetgeving om te waken over de betrouwbaarheid van de fondsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze gebruiken wel termen als 'pensioenrecht' en 'opgebouwd pensioen', maar dat is allemaal onder het voorbehoud dat de beleggingen goed renderen. We weten dat dat niet zo is, bovendien heeft de overheid een paar keer een greep in de kas gedaan.
Ook maken de besturen van de pensioenfondsen zich niet populair door de pensioenen nu te verlagen, dus dat stellen ze zo lang mogelijk uit. Gevolg is dat er straks helemaal niets meer over is.