Kan iedereen zomaar geld overmaken naar een (prive) spaarrekening?

Ik krijg nog geld van iemand,nu heb ik deze persoon het geld laten overmaken op mijn spaarrekening omdat zo dat geld niet op gaat aan de vaste lasten die van mijn betaalrekening gaat. Nu achteraf bedenk ik mij of het überhaupt wel kan dat een ander geld naar mijn spaarrekening stort. Hoe lang zal het doorgaans duren voordat het geld op mijn rekening staat? Het is per internet bankieren overgemaakt.
Wat gebeurt er met het geld als het achteraf toch niet kan?

Toegevoegd na 20 minuten:
Mijn vriend kan bijvoorbeeld wel geld overmaken naar mijn spaarrekening. De spaarrekening staat op mijn naam en is een groeigemak spaarrekening van abn amro.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50.7K

Antwoorden (5)

Het ligt eraan wat de faciliteiten van jouw bank zijn.
Bij mijn bank kan er niet rechtsstreeks op een spaarrekening worden gestort.
(dus doe ik dat dan zelf, kleine moeite via internetbankieren).

Wanneer iemand geld stort op een rekening die niet geldig is, dan wordt het geld direct weer teruggestort.
Kan die persoon het dus alsnog naar je betaalrekening overmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je kunt GEEN geld overmaken naar de spaarrekening van een ander. Je zult je betaalrekeningnummer moeten doorgeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het geld kan niet overgemaakt worden en dat zal de ander op zijn internetbankieren kunnen zien.

Als het overgemaakt wordt naar een betaalrekening en die is van dezelfde bank is het er vaak dezelfde dag al anders de dag erna. Naar een andere bank duurt 1-3 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij je rekening nummer hebt gegeven aan die gene, kan hij niet kiezen of hij het naar een spaarekening stuurt of naar betaal rekening. het gaat automatisch naar je betaalrekening. en vanaf daar kun je het zelf naar je spaar rekening storten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht is het bankafhankelijk.
Je kunt ervan uitgaan, dat wanneer internetbankieren niet 'protesteert' op het moment dat een spaarrekening wordt ingevoerd in plaats van een betaalrekening, dat het mogelijk is. Ga uit van een dag verwerkingstijd voor het binnenland.
Als de bank het geld 'niet kwijt 'kan' wordt de overmaking teruggedraaid. (Bijv: bij een bankrekening dat in principe zou kunnen bestaan maar inmiddels is opgeheven.)
Computoon
11 jaar geleden
de toegang tot andermans rekeningen is de laatste jaren strenger geworden. ik herinner me dat mn grootmoeder destijds wel geld stortte op mn spaarrekening, maar idd kan dat nu niet meer. meer zelfs : in de meeste banken kan je niet zomaar geld afgeven met de vraag "stort dit op x zijn zichtrekening (betaalrekening)" zonder je te identificeren.
de reden is velerlei maar heeft vaak te maken met allerlei misbruiken die er gebeurd zijn waardoor men de weg die geld gaat meer verifieerbaar wil maken. plus ontloopt een bank of overheid natuurlijk niet graag de vaste lasten die er moeten betaald worden. het is natuurlijk ook niet zo dat het geld helemaal opgaat aan vaste lasten als het op je zichtrekening gestort wordt (anders zou ik je adviseren onmiddellijk van bank te veranderen:))
Met het verhinderen van toegang tot je spaarrekening heeft het m.i. weinig te maken. Niemand kan zonder frauduleuze praktijken op iemand anders bankrekening, spaar of zicht. Normaal gezien krijg je bij gelijk welke vorm van bankieren (behalve papieren overschrijvingen uiteraard) trouwens onmiddellijk de melding dat je niet op een spaarrekening kan storten. Dus de persoon in kwestie wordt normaal gezien ingelicht op het moment hij de betaling uitvoert. Een andere gang van zaken zou impliceren dat hij niet zou weten dat de betaling niet uitgevoerd is, en dat lijkt me weinig waarschijnlijk.