Iets voor 't bedrijf aanschaffen: via je _eigen_ paypal-rekening??

Mijn baas wil geen paypal-account aanmaken voor 't bedrijf zelf. In plaats daarvan wil hij, dat als ik iets voor 't bedrijf moet aanschaffen, dat ik mijn eigen paypal-account gebruik. (Doet hij zelf ook, maar ook dan niet met een account van 't werk; maar zijn eigen account.)

Is dat acceptabel? Ik vind 't een vreemde gang van zaken. Nu loop ik 't risico (bijv. als er een bedrijf failliet gaat, of wat dan ook) i.p.v. het bedrijf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Onkosten worden altijd achteraf gedeclareerd. Wel belangrijk is dat de werkgever een eenmalige voorschot geeft aan zijn werknemers die mogen declareren. Groot genoeg toekomstige onkosten mee te betalen. Is het totaal van de onkosten opgelopen tot het bedrag van het voorschot, dan moet de werknemer de declaratie indienen.
Dus hoe de werknemer deze onkosten dan betaald is niet zo belangrijk. Paypal, Ideal Pinnen. prive credit-card of zelfs contant. Een werkgever kan de werknemer niet vragen e onkosten voor te schieten. Heeft ook met vertrouwen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je loopt alleen het risico als je eigen bedrijf failliet gaat. Jij koopt het namelijk voor jou werkgever, dus jij hebt geld tegoed van je werkgever.

Of het acceptabel is verschilt per persoon, ik zou het zelf minder prettig vinden maar dat is mijn mening. Je moet er wel goede afspraken over maken met je werkgever!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is geen risico zolang je je uitgaven bij het bedrijf kunt declareren. Dat is zelfs gebruikelijk.

Ik ben regelmatig op dienstreis geweest. Hotel, lokaal vervoer en eten en drinken betaal ik zelf. Ik declareer dat na afloop van de reis.

Het enige risico dat ik hierbij loop is dat het bedrijf failliet gaat. Dat risico is klein.

Zolang jij het op dezelfde manier kunt regelen, is er dus niets aan de hand.

Mocht het om grotere uitgaven gaan, dan kun je een voorschot vragen (doe ik ook). Op je uiteindelijke declaratie declareer je alleen het verschil tussen de werkelijke uitgaven en het voorschot.
Cryofiel
14 jaar geleden
Aangezien het maken van een paypalrekening verder niks kost, zou je je baas kunnen vragen waarom je dat zelf zo moet doen. Vermoedelijk wil hij de kosten voor een zakelijk paypalaccount (dat niet gratis is) ontlopen ofzo.
Maar als hij het voorschiet, of netjes en snel met je aftekent, is het in de praktijk denk ik geen probleem. Zeker bij een klein bedrijfje en bij incidentele aankopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan hij net zo goed een "particuliere" PayPal account aanmeken en deze alleen voor de zaak gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Beemertje83:
Nee, dat kan niet - want ik krijg geen bankgegevens van mijn bedrijf in dit verband. En twéé accounts op 1 adres kunnen niet, voor zover ik weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, Zakelijke kosten zijn er alleen als je geld ontvangt, niet als je betaald zoals de vraagsteller bedoelt.
Of het acceptabel is, is sterk afhankelijk wat jouw positie binnen het bedrijf is en hoe groot. Hoe worden andere financiele zaken geregeld? Is hier een financiele afdeling voor? Is er een handboek voor Order aanvragen enzovoort?
Persoonlijk zie ik het niet zitten. Als je kosten moet maken voor het bedrijf en je moet het eerst zelf betalen, terwijl het tijdens werktijd is en ook direct van belang is voor het uitvoeren van je functie, zou ik het eerder willen zien dat er inderdaad of een centraal account wordt gemaakt of een 'bedrijfs'-account per werknemer die daar toestemming voor heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een beetje een sneue man als hij zich zo opstelt, maar als jij je paypal account moet gebruiken zou ik zeggen: vooruit betalen. Pas als hij het aan jou heeft betaalt doe je de bestelling en niet eerder. Dan loop je geen risico. Mocht hij dat vervelend vinden of het sneller willen dan zoekt hij maar een oplossing, het is een betaal probleem van het bedrijf, niet van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet acceptabel. Het bedrijf moet zelf zorgen dat inkopen op eigen kosten gedaan kunnen worden. Ze kunnen niet in jouw portemonnee kijken of je dat kunt voorschieten.
Bovendien hebben ze daarmee een fraudegevoelige inkoopwijze bedacht, dat is niet slim.
AWM
14 jaar geleden
Ik vind het niet netjes. Jouw financieën en die van het bedrijf mogen niet door elkaar lopen. En zoals eerder benoemd; stel dat jij geen geld zou hebben, dan zou je niet eens kúnnen betalen.

Het is natuurlijk wel érg makkelijk, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je hier moeite mee hebt. Ik zou het zelf ook niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het geen probleem vinden, mits hij het bedrag direct naar me overmaakt. En bij paypal heb je kopersbescherming, dus het is nog veilig ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet.!

Dat gaat in hun eigen pocket, omrekenkoers he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop wel vaker boeken e.d. met mijn eigen credit card. Dit zet ik op mijn expense list, en dan krijg ik het gewoon terug. Als ik vooraf toestemming heb, kan ik het ook declareren als er achteraf problemen van komen, zoals jij die schetst. Als jij een goede relatie met je werkgever hebt, mag dat geen probleem zijn. Als je je werkgever niet vertrouwd, mag je bij ons komen solliciteren!