Alleenstaande moeder van 22jaar ik verdien 1045 in de maand. Heb ik recht op aanvullende bijstand?

Of verdien ik teveel? Van google wordt ik niet veel wijzer. Maar mensen om mij heen die geheel in de bijstand zitten die krijgen 1200 in de maand. En ik wil wel blijven werken natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Het ligt vaak aan de gemeenteeisen. De ene gemeente heeft wat meer te ebrdelen dan de andere.
Op www.berekenuwrecht.nl kunt u al globaal zien watmogelijk is. ook als je een baan hebt kun je in aanmerking komen voor toeslagen.
Als google niet duidelijk is, gewoon eens n afspraak maken met de soc dienst
anneliez
12 jaar geleden
Inclusief de maximale toeslag (die kan variëren per gemeente) is de Bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder vanaf 21 jaar inderdaad ongeveer 1200 euro. Dat zijn netto normen trouwens. De toeslag krijg je alleen als je je woonlasten niet met iemand deelt, niet op kamers woont, etc. Zonder toeslag is de norm voor een alleenstaande ouder ongeveer 935 euro. De normen vind je hier: http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm
Norm voor een gezin, ook zonder kinderen, is overigens hoger dan die voor een alleenstaande ouder, wat mij altijd verbaast, omdat volgens mij een kind duurder is dan een partner.

Als je een aanvulling krijgt vanuit de Bijstand, zitten daar natuurlijk wel alle haken en ogen aan die ook gelden bij een volledige Bijstandsuitkering. Er geldt dus een vermogenstoets, en je hebt sollicitatieplicht. Jij zit wellicht nog in een jeugdschaal voor wat betreft je loon, dat maakt het ook met een volledige baan voor iemand jonger dan 23 lastig om een volwaardig inkomen te verwerven. Ik weet niet hoeveel uren je werkt en hoe de sociale dienst er mee om zou gaan als je al volledig werkt, maar mij lijkt dat er een aangepaste sollicitatieverplichting mogelijk zou kunnen zijn als je (bijna) fulltime werkt maar puur door je leeftijd onder het sociaal minimum uitkomt. Als je parttime werkt en een aanvulling vanuit de Bijstand ontvangt, geldt de sollicitatieverplichting dat je moet proberen om werk te vinden met meer uren, zodat je zo snel mogelijk weer uit de Bijstand bent. Als je kind nog geen vijf is, kun je als alleenstaande ouder op basis daarvan een ontheffing krijgen van de sollicitatieplicht.

Jouw eventuele recht op een aanvulling vanuit de Bijstand hangt dus vooral af van je woonsituatie. Je verdient meer dan de Bijstandsnorm zónder toeslag, dus als je bijvoorbeeld bij je ouders woont of op een andere manier je woonlasten kunt delen, dan kom je niet in aanmerking voor een aanvulling. Als je een zelfstandige woonruimte huurt, en je voldoet verder aan de eisen met betrekking tot vermogen, bent geen voortijdig schoolverlater etc., dan kom je inderdaad in aanmerking voor een aanvulling tot ongeveer 1200 euro per maand netto.

Ontvang je verder ook al de huur- en zorgtoeslag zoals je daar recht op hebt? Kijk eens op www.toeslagen.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor het antwoord.
Hier ben ik een stuk wijzer van geworden dan google.
Bij http://www.berekenuwrecht.nl stond ook dat ik er recht op hadt.
Ik woon net op mezelf met mijn dochter zij is pas 7 maanden. Verder deel ik met niemand de woonlasten dit is geheel voor mijn rekening.
De huurtoeslag is in behandeling, zorgtoeslag krijg ik al wel.
Ik werk 24 uur in de week in de zorg (helpende), zou eventueel meer kunnen werken maar ik wil graag zelf de zorg voor mijn dochter op mij nemen. Omdat ik wisselende diensten draai zie ik haar ook minder. Want oppas aan huis heb ik niet.
Maar ik zal deze week is een afspraak maken bij de gemeente. Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dochter nog zo jong is, kun je sowieso een ontheffing van de sollicitatieplicht krijgen. M.a.w.: ook de wetgever vindt het heel redelijk dat je liever meer tijd voor je dochter zorgt dan fulltime gaat werken. En als je zelfstandig woont en ook een zelfstandige woonruimte huurt (dus niet een kamer huurt of een hospita hebt) dan kom je waarschijnlijk inderdaad in aanmerking voor een aanvulling. Als je ook voldoet aan de andere eisen, uiteraard (vermogenseis, etc.). Een afspraak maken bij de gemeente lijkt me dus een goed plan. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op Lies! Ik vind het juist super dat ze werkt. Als je thuis gaat zitten kom je na 4 jaar veel moeilijker aan de slag, nu kan ze over 4 jaar misschien een veel betere baan hebben! Het is niet de bedoeling dat we mensen de bijstand in praten terwijl er hele volksstammen gewoon werken en hun kind naar de kinderopvang brengen die vervolgens die bijstand van diegene moeten gaan opbrengen via de belasting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk wel goed naar je hoger wordend inkomen en het daardoor lager worden van je toeslagen.
Ik ging er uiteindelijk financieel op achteruit door meer te gaan werken, hoe onlogisch dat ook lijkt. Dus reken eerst goed uit of je er wel voordeel aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij gaat het niet om aanvullende bijstand,.maar toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: ik vind volledig thuisblijven in de Bijstand echt héél wat anders dan 24 uur werken en een aanvulling ontvangen. Zeker gezien het feit dat er genoeg zijn die volledig in de Bijstand zitten omdat ze een jong kind hebben, (en dan na die vijf jaar zo ver van de arbeidsmarkt afstaan dat ze niet wéten waar ze moeten beginnen) vind ik die 24 uur al heel wat. Ik vind het ook fantastisch dát ze werkt, maar kan me ook heel goed voorstellen dat je met een kind van 7 maanden als alleenstaande moeder nog even niet fulltime wilt werken. Maar het gaat niet om wat we vinden of wat we wel of niet redelijk vinden, ik beantwoord gewoon de vraag: er is waarschijnlijk recht op een aanvulling vanuit de Bijstand, en ook zal voor de overige 12 uren geen sollicitatieplicht worden opgelegd. @Nelly: klopt, een proefberekening toeslagen kan geen kwaad. Ik werk vanuit de Wajong, en ga er ook op achteruit ipv op vooruit. Maar in dit geval gaat het natuurlijk niet om gaan werken, maar om het aanvragen van een aanvulling vanuit de Bijstand op het loon. Het kan in theorie zijn dat daardoor de huurtoeslag lager wordt, maar over het algemeen gaan die dingen pas tellen als je bóven het sociaal minimum komt met je inkomen, niet als je er eerst onder zat en er nu óp komt. Hoewel dat hier net anders zou kunnen zijn omdat de bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder nu eenmaal hoger is, maar dan nog is het over het algemeen zo dat de toeslagen op zo'n manier gelinkt zijn aan die normen dat een inkomen op minimumniveau recht geeft op een volledige toeslag, en dat een inkomen ónder dat niveau de toeslag niet hoger maakt, simpelweg omdat dit een situatie is die eigenlijk niet voor mag komen. Ik verwacht dus niet dat het ontvangen van een aanvulling die het inkomen aanvult tot Bijstandsniveau, nadelig zal uitpakken vanwege allerlei toeslagen. Maar vragensteller kan natuurlijk een proefberekening maken op de website van de Belastingdienst, just to be sure.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je beantwoordt de vraag, daar reageer ik ook niet op. Wel op jouw 'Als je dochter nog zo jong is, kun je sowieso een ontheffing van de sollicitatieplicht krijgen. M.a.w.: ook de wetgever vindt het heel redelijk dat je liever meer tijd voor je dochter zorgt dan fulltime gaat werken.' Die 'wetgever' snijdt zichzelf in de vingers door de enorme achterstand die bijstandmoeders etc hierdoor krijgen. Verder heb ik weer niet gezegd dat ze fulltime moet gaan werken maar over een paar jaar kan ze prima 36 uur per week werken en zich zo zelf redden. Nu er uit stappen is over een paar jaar tig stappen terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk vanuit een ANW uitkering, 30 uur per week werken is uiteindelijk minder overhouden dan 10 uur per week. En aangezien ik me thuis ook niet hoef te vervelen ben ik terug gegaan naar 10 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: dat eerste ben ik met je eens, een parttime verplichting zou waarschijnlijk verstandiger zijn. Maar het gaat het in deze vraag niet over iemand die wil stoppen met werken, maar over iemand die 24 uur werkt en zich afvraagt of zij recht heeft op een aanvulling. Omdat Bijstand altijd gericht is op het vinden van werk en er een acceptatieplicht is, lijkt het me niet irrelevant om daarbij te vermelden dat die sollicitatieplicht in dit geval waarschijnlijk niet zal worden opgelegd. VS kan dus een aanvulling aanvragen die haar loon uit werken aanvult tot het sociaal minimum, en zal geen verplichting opgelegd krijgen om naast haar huidige baan van 24 uur nog een baan erbij te zoeken, of om een andere baan te zoeken waar ze meer uren kan draaien en/of waar ze meer verdient. Dit in verband met dus die ontheffing van de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders van kinderen onder de vijf. Maar "nu eruit stappen" (stoppen met werken) wil ze zelf niet (zie vraag) en dat raadt niemand haar hier ook aan. Ik snap dus nog steeds niet helemaal waar je reactie vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok ik snap nu wat je bedoelde: geen sollicitatieplicht voor een fulltime baan. Het ging je er niet om dat ze ook thuis kan zitten. Sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, nu snap ik het Pelle. Ik vroeg me al af of je nu mijn mening las in mijn weergave van de wetgeving, of dat je vond dat ik het niet had moeten noemen omdat het mensen zou kunnen aanzetten tot het stoppen met werken, of wat dan ook. Ik dacht na het beantwoorden van deze vraag bij het afsluiten van m'n laptop net bij mezelf hoe prijzenswaardig het is dat een jonge alleenstaande moeder überhaupt werkt, omdat dus heel veel vrouwen in zo'n situatie volledig in de Bijstand zitten, en daarna kwam jouw reactie: "ik vind juist.." wat dus een tegenstelling suggereert terwijl ik precies hetzelfde vond, en haalde er na een paar keer herlezen uit dat jij vond dat er geen aanvulling gegeven zou moeten worden in dit soort gevallen maar dus een fulltime sollicitatieplicht, en vond dat weer weinig relevant voor een feitelijke vraag.. dus. Ik snapte 't allemaal niet. Dank voor de opheldering. En NEE, ik zal nóóit iemand aanraden om thuis te gaan zitten als het maar enigszins anders kan. Ik heb te lang niet kúnnen werken om te weten hoe ontzettend uitzichtloos dat is en hoe ver je van de arbeidsmarkt af komt te staan, waardoor het alleen maar steeds moeilijker wordt. Als je enigzins kúnt werken, moet je dat echt doen, al is het maar één halve dag per week, als dat het maximaal haalbare is. Maar ik vind het wél weer heel begrijpelijk dat je met een dochter van nog maar zeven maanden(!) niet FULLTIME gaat werken, zeker niet als je alleenstaande ouder bent. En dat is gelukkig ook geen oneindige situatie, want zodra je dochter naar school gaat, kun je al meer werken, dus als je ervoor zorgt dat je kennis en kunde op-to-date blijft, dat je in het werkritme blijft en dat je een stevig werk-gerelateerd netwerk hebt, dan ben je ook zó die Bijstand weer uit zodra dat kán.